Nieuwsbericht | | 24-08-2023 | ±3 minuten leestijd

Eind juli kreeg het eCitizen portaal, een website van de Keniaanse overheid, te maken met een cyberaanval. Hierdoor functioneerden een groot aantal overheidsdiensten niet en konden er tijdelijk geen e-visa worden afgegeven voor buitenlandse reizigers. Inmiddels worden visumaanvragen voor Kenia via VisumBuitenland.be weer probleemloos verwerkt.

Cyberaanval op het eCitizen portaal

Op 27 juli 2023 was het eCitizen portaal van Kenia plotseling buiten werking. Via deze website kunnen zowel Keniaanse inwoners als buitenlanders verschillende overheidszaken regelen, zoals het aanvragen van paspoorten, rijbewijzen en e-visa. Het heeft ongeveer een week geduurd voordat alles weer op de rit was.

Ook mobiele bankiersdiensten kwamen vanwege de cyberaanval in de problemen. Zo'n 76% van de Keniaanse bevolking maakt gebruik van mobiele betalingen en de impact van de aanval was dan ook groot. Zowel met betrekking tot online betalingen als betalingen met smartphones in winkels werden storingen gemeld. Cyberaanvallen komen in toenemende mate voor in meerdere Afrikaanse landen die in korte tijd op veel vlakken overgaan op digitale systemen. Het is dan ook erg belangrijk dat deze steeds verdergaande digitalisering hand in hand gaat met waterdichte beveiliging.

Onder de ruim 5000 overheidsdiensten die via het eCitizen portaal geregeld worden, valt ook het online aanvraagsysteem van de Keniaanse e-visa. De cyberaanval zorgde ervoor dat er gedurende een aantal dagen geen nieuwe aanvragen konden worden ingediend en dat lopende aanvragen niet konden worden gekeurd.

Gevolgen en oplossingen voor het e-visum Kenia

Buitenlandse reizigers kunnen het visum voor Kenia alleen online aanvragen. In 2021 zette Kenia namelijk definitief een streep door het visum on arrival. Sindsdien kunnen reizigers geen visum meer verkrijgen bij aankomst in het land, maar moeten zij al voor vertrek een e-visum aanvragen.

De cyberaanval op de Keniaanse overheidswebsite zorgde er echter voor dat aanvragen voor e-visa tijdelijk niet konden worden verwerkt. Als tijdelijke oplossing werd daarom het visum on arrival nieuw leven ingeblazen. Reizigers die normaal gesproken in aanmerking zouden komen voor het e-visum voor Kenia, werden nu bij uitzondering toegelaten tot het land op basis van een visum on arrival. Dankzij deze oplossing hoefden toeristen en zakenreizigers hun reis naar Kenia niet te annuleren of verplaatsen ten gevolge van de cyberaanval.

Reizigers die hun visumaanvraag voor Kenia via VisumBuitenland.be hadden ingediend en die hun visum door de problemen met de Keniaanse website niet op tijd zouden ontvangen, hebben hun geld teruggekregen. Dat is een van de voordelen van het indienen van een visumaanvraag via VisumBuitenland.be ten opzichte van een aanvraag direct via de overheid, waar mislukte of afgekeurde aanvragen niet worden terugbetaald.

Geen datalek volgens Keniaanse autoriteiten

Een cyberaanval op een overheidsinstantie brengt automatisch zorgen met zich mee over eventueel uitgelekte persoonsgegevens. De cyberaanval bleek echter niet meer dan een DDOS-aanval (Distributed Denial of Service) te zijn. Dit is een veelgebruikte hackmethode die ervoor zorgt dat online diensten worden overspoeld en offline raken. De Keniaanse overheid heeft laten weten dat er geen gegevens zijn gestolen of ingezien.

De aanval is opgeëist door Anonymous Sudan, met als reden dat de Keniaanse overheid publieke uitspraken zou hebben gedaan die de soevereiniteit van de Soedanese regering in twijfel trekken. Hoewel de groep hackers sinds hun opkomst in januari al meerdere aanvallen heeft uitgevoerd, zijn deze tot op heden niet schadelijk, maar vooral hinderlijk geweest.

E-visum aanvragen sinds 1 augustus weer mogelijk

In de ochtend van 1 augustus was het e-visumsysteem van Kenia weer operationeel. Aanvragen die vanaf 27 juli werden opgehouden door de cyberaanval liepen hierdoor geen al te grote vertraging op. In totaal heeft het minder dan een week geduurd voordat alle aanvragen voor het e-visum Kenia die via VisumBuitenland.be waren ingediend waren verwerkt.

Uit de korte periode dat er geen e-visa konden worden aangevraagd, bleek eens te meer het gemak van dit online aan te vragen visum. Hoewel het visum on arrival een goede tijdelijke oplossing was, moesten alle reizigers tegelijkertijd ter plaatse een visum aanvragen, wat zorgde voor lange wachtrijen op het vliegveld. Gelukkig ging het om een tijdelijke oplossing en kunnen reizigers die aan alle voorwaarden voldoen inmiddels weer gebruikmaken van het eenvoudig online aan te vragen e-visum voor Kenia.

VisumBuitenland.be is een commercieel en professioneel visumbureau en ondersteunt reizigers onder andere bij het verkrijgen van het visum voor Kenia. VisumBuitenland.be treedt op als bemiddelaar en maakt op geen enkele wijze deel uit van een overheid. Een visum aanvragen kan ook rechtstreeks bij de immigratiedienst (52,53 USD per visum, via www.etakenya.go.ke). Echter, niet met Nederlandstalige ondersteuning. Als u uw aanvraag indient via VisumBuitenland.be, staat ons supportcenter u 24 uur per dag, 7 dagen per week te woord. Daarnaast controleren wij uw aanvraag en alle door u aangeleverde documenten handmatig voordat we deze namens u indienen bij de immigratiedienst. Indien we hierbij fouten of onvolledigheden vermoeden, nemen we direct persoonlijk contact met u op, om te zorgen dat uw aanvraag alsnog snel en correct kan worden verwerkt. Om gebruik te maken van onze dienstverlening betaalt u ons 52,53 USD aan consulaire kosten, die wij namens u betalen aan de immigratiedienst, alsmede € 16,49 aan servicekosten als vergoeding voor onze bemiddeling, inclusief btw. Onze diensten hebben al vele reizigers behoed voor grote problemen tijdens hun reis. Mocht een aanvraag ondanks onze ondersteuning en controle toch worden afgekeurd, dan vergoeden wij het volledige aankoopbedrag (tenzij voor dezelfde reiziger al eerder een aanvraag voor een visum Kenia is afgekeurd). Lees hier meer over onze diensten.