Nieuwsbericht | | 17-09-2021 | ±4 minuten leestijd

Na een lange periode van gesloten grenzen, is het sinds 7 september 2021 eindelijk weer mogelijk om naar Canada te reizen. Als u van plan bent om binnenkort voor een vakantie, zakenreis of familiebezoek naar Canada te gaan, zijn er een aantal dingen waar u rekening mee moet houden. Zo heeft u niet alleen een eTA Canada nodig, maar moet u ook de ArriveCAN app downloaden.

Wat is ArriveCAN?

ArriveCAN is een programma dat door de Canadese overheid is ontwikkeld om inzicht in de verspreiding van het coronavirus te krijgen. Alle reizigers, enkele uitzonderingen daargelaten, moeten voor hun aankomst in Canada verplicht de ArriveCAN app downloaden of de webversie invullen. Downloaden van de app kan hier voor Android en hier voor Apple smartphones. Als u uw gegevens niet in de app of op de website van de Canadese overheid invult, kan u de toegang tot Canada worden ontzegd. Nadat u uw gegevens via ArriveCAN heeft ingevuld, wordt er een ontvangstbewijs naar u gemaild. U kunt een digitale versie van dit ontvangstbewijs (via de app, e-mail of als schermafbeelding) of een geprinte versie tonen aan uw luchtvaartmaatschappij of de Canadese douane.

Het ontvangstbewijs toont enkel aan dat u de informatie met succes hebt doorgegeven. De ArriveCAN app geeft u geen vrijstelling van de volksgezondheidsvoorschriften die er gelden, is geen vaccinatiebewijs of bewijs dat uw reisdoel essentieel is en geeft u geen garantie dat u Canada daadwerkelijk zal mogen betreden.

Wanneer moet ik ArriveCAN gebruiken?

Iedere persoon die naar Canada wil reizen moet de reisgegevens en het vaccinatiebewijs via ArriveCAN aanleveren. Reist u per vliegtuig of over land naar Canada? Dan moet u het formulier binnen 72 uur voor uw aankomst in Canada invullen. Reist u per cruiseschip? Dan moet u het formulier binnen 72 uur voor uw vertrek invullen. Reist u op een schip of boot naar Canada dat geen cruiseschip is? Dan kunt u het formulier ook bij de aankomst in Canada invullen.

Er gelden maar weinig uitzonderingen op het gebruik van ArriveCAN. Reist u alleen voor een overstap naar Canada en gaat u het beveiligde gebied op het vliegveld in de tussentijd niet verlaten? Dan hoeft u ArriveCAN niet te gebruiken. Voor een overstap heeft u wel een eTA Canada nodig.

Welke gegevens moet ik invullen?

Contactinformatie en reisgegevens

U moet de contactgegevens van uzelf en van alle medereizigers invullen. Daarnaast moet u enkele reisgegevens doorgeven, zoals het doel van uw reis, de datum en het tijdstip van aankomst. Als u naar Canada vliegt vult u uw vluchtnummer in, de naam van de luchthaven waar u arriveert en de luchtvaartmaatschappij. Bij een reis via land of zee vult u de naam van de grensovergang of haven in.

Vaccinatiebewijs en testresultaten

Verder moet u uw vaccinatiebewijs via ArriveCAN indienen. Deze is voor reizen naar Canada verplicht. Ook moet u enkele informatie met betrekking tot uw coronavaccinaties aanleveren. Daarnaast wordt er gevraagd naar informatie over de landen waar u in de 14 dagen voorafgaand aan uw aankomst in Canada bent geweest. Landen waar u een overstap heeft gemaakt tellen hierbij niet mee. Sinds 1 april hoeven volledig gevaccineerde reizigers en ongevaccineerde reizigers onder de 12 jaar geen coronatestbewijs meer aan te leveren.

Quarantaineplan

Alleen in uitzonderlijke gevallen moet nog een quarantaineplan ingediend worden. Volledig gevaccineerde reizigers en ongevaccineerde reizigers onder de 12 jaar hoeven geen quarantaineplan aan te leveren.

Niet volledig gevaccineerde en ongevaccineerde reizigers vanaf 12 jaar moeten wel een plan indienen hoe ze de verplichte quarantaine van 14 dagen gaan doorbrengen. Het plan moet onder andere de adresgegevens van een quarantainelocatie bevatten.

Moet ik wijzigingen in mijn reisplannen doorgeven?

Voordat u in Canada bent gearriveerd

Als uw reisplannen wijzigen voordat u Canada binnenkomt en de gegevens die u in de ArriveCAN app had doorgegeven niet meer juist zijn, moet u een nieuwe aanvraag starten. ArriveCAN zal uw vorige informatie in dat geval wissen.

Nadat u in Canada bent gearriveerd

Als u volledig gevaccineerd bent

Volledig gevaccineerde reizigers hoeven na aankomst in Canada niet via ArriveCAN over hun gezondheid te rapporteren, maar ze kunnen wel steekproefgewijs voor een “test on arrival” worden uitgekozen. Als u notificaties of e-mails ontvangt van ArriveCAN waarin u wordt gevraagd uw dagelijkse rapportage te voltooien of om u op dag 8 van uw reis te laten testen, neem dan contact op met de Public Health Agency van Canada. U mag deze meldingen negeren.

Als u niet volledig gevaccineerd bent

De dag na aankomst in Canada moet u bevestigen dat u bent aangekomen op het adres dat u hebt opgegeven als uw quarantainelocatie. Als u coronasymptomen vertoont tijdens uw quarantaineperiode moet u dit aangeven. Op dag 8 dient u een coronatest te laten afnemen, het monster naar het lab te sturen en dit te bevestigen. Er zal telefonisch contact met u worden opgenomen (via 1-888-336-7735) om te controleren of u zich aan de verplichte quarantaine houdt. In enkele gevallen zal er iemand bij u langskomen om dit te bevestigen. Als u naar een aangewezen quarantainevoorziening wordt gestuurd, hoeft u zich na aankomst niet dagelijks via ArriveCAN te melden.

Let op: dit nieuwsartikel over het eTA voor Canada is meer dan een jaar oud. Mogelijk bevat het daardoor achterhaalde informatie en adviezen, er kunnen dan ook geen rechten meer aan dit artikel worden ontleend. Gaat u binnenkort op reis en wilt u weten welke regels momenteel gelden? Lees dan alle actuele informatie over het eTA voor Canada.

VisumBuitenland.be is een commercieel en professioneel visumbureau en ondersteunt reizigers onder andere bij het verkrijgen van het eTA voor Canada. VisumBuitenland.be treedt op als bemiddelaar en maakt op geen enkele wijze deel uit van een overheid. Een eTA aanvragen kan ook rechtstreeks bij de immigratiedienst (7 CAD per eTA, via onlineservices-servicesenligne.cic.gc.ca). Echter, niet met Nederlandstalige ondersteuning. Als u uw aanvraag indient via VisumBuitenland.be, staat ons supportcenter u 24 uur per dag, 7 dagen per week te woord. Ook controleren wij uw aanvraag voordat we deze namens u indienen bij de immigratiedienst. Indien we hierbij fouten of onvolledigheden vermoeden, nemen we direct persoonlijk contact met u op, om te zorgen dat uw aanvraag alsnog snel en correct kan worden verwerkt. Om gebruik te maken van onze dienstverlening betaalt u ons 7 CAD aan consulaire kosten, die wij namens u betalen aan de immigratiedienst, alsmede € 25,18 aan servicekosten als vergoeding voor onze bemiddeling, inclusief btw. Onze diensten hebben al vele reizigers behoed voor grote problemen tijdens hun reis. Mocht een aanvraag ondanks onze ondersteuning en controle toch worden afgekeurd, dan vergoeden wij het volledige aankoopbedrag (tenzij voor dezelfde reiziger al eerder een aanvraag voor een eTA Canada is afgekeurd). Lees hier meer over onze diensten.