Nieuwsbericht | | 17-11-2022 | ±4 minuten leestijd

Voor een reis naar Australië is een visum nodig. Via VisumBuitenland.be is uitsluitend het eVisitor visum aan te vragen dat gebruikt kan worden voor één of meerdere reizen naar het land. Dien geen eVisitor-aanvraag in als u het resultaat van een nog lopende aanvraag voor een (ander) visum voor Australië wilt afwachten.

eVisitor visum voor Australië

Het eVisitor visum voor Australië kunt u gemakkelijk online aanvragen via VisumBuitenland.be. Dit visum is geschikt voor meerdere reizen binnen de geldigheidstermijn van een jaar. Heeft u de Nederlandse of Belgische nationaliteit, of een andere nationaliteit op basis waarvan u in aanmerking komt voor het eVisitor? Als u ook aan alle overige voorwaarden voldoet, dan kunt u dit visum aanvragen. Het visum kan gebruikt worden voor verschillende reizen naar Australië, elk van maximaal 90 dagen. Gebruik het visum bijvoorbeeld voor een vakantie, een (rond)reis door het land of voor een bezoek aan familie of vrienden. Met het visum zijn ook zakelijke reizen en (korte) studieverblijven in het land mogelijk.

Meer informatie over het aanvragen van een eVisitor

Verschillende visumtypes

Als u niet in aanmerking komt voor het eenvoudig online aan te vragen eVisitor voor Australië, moet u een ander visum aanvragen. Op VisumBuitenland.be vindt u daarom ook informatie over een aantal andere visumtypes voor Australië. Bijvoorbeeld voor een reis met een ander reisdoel of voor een langduriger verblijf in het land, zoals het Working Holiday visum. Via de website van de Australische immigratiedienst kunt u uitzoeken welk visum geschikt is voor uw reisdoel en gewenste verblijfsduur in het land. Moet of wilt u een ander visum dan het eVisitor aanvragen? Mocht u hierover vragen hebben, kunt u contact opnemen met het Global Service Centre van de immigratiedienst van Australië.

Wat als ik al een ander visum heb aangevraagd?

Is het eVisitor niet geschikt voor uw reisdoel en heeft u daarom een ander visumtype aangevraagd? Houd er dan rekening mee dat de aanvraagprocedure voor andere visa voor Australië, zoals een Working Holiday visum of Study permit, vaak veel ingewikkelder is en over het algemeen langer duurt.

Sommige reizigers vragen daarom het eVisitor aan in de hoop alvast naar Australië te kunnen reizen in de periode dat ze nog wachten op toekenning van het andere visum. Het is echter niet mogelijk om het eVisitor aan te vragen ter overbrugging van deze wachttijd, omdat het eVisitor bij toekenning altijd de eerdere aanvraag, die al in behandeling was, overschrijft. Houd hier rekening mee, onder andere omdat andere visumtypes over het algemeen relatief duur zijn. Als de aanvraag van een ander visumtype wordt overschreven door een eVisitor, bent u ook de aanvraagkosten van het andere visum kwijt.

Is het eVisitor toch voldoende voor uw reis?

Het eVisitor heeft een aanzienlijk kortere levertijd dan andere visa voor Australië. Heeft u een ander visum voor Australië aangevraagd, maar heeft u zich inmiddels bedacht? Bijvoorbeeld omdat uw reisdoel veranderd is en het eVisitor visum nu volstaat? Dan kunt u ervoor kiezen alsnog een eVisitor aan te vragen. In dat geval geldt een gemiddelde levertijd van 5 dagen en wordt uw eerdere aanvraag voor het andere visum met uw goedkeuring overschreven. Houd er wel rekening mee dat u de kosten die u heeft gemaakt voor uw andere aanvraag niet terugkrijgt.

Heeft u een fout gemaakt in het aanvraagformulier?

Heeft u een aanvraag voor het eVisitor visum ingediend, maar is deze afgewezen omdat u een fout heeft gemaakt tijdens het invullen van het online aanvraagformulier? U kunt eventuele fouten alleen corrigeren door een nieuw eVisitor aan te vragen. De gemiddelde levertijd voor een standaardaanvraag bedraagt 5 dagen en als u een spoedaanvraag indient, ontvangt u het eVisitor vaak al binnen slechts 60 minuten. Als u een fout heeft gemaakt, is het in veel gevallen dus mogelijk alsnog op tijd een visum te ontvangen. Zorg er wel voor dat u de nieuwe aanvraag zorgvuldig indient. Houd er bovendien altijd rekening mee dat het niet mogelijk is de levertijden te garanderen.

Wanneer een nieuwe aanvraag indienen?

Als u een fout heeft gemaakt in het aanvraagformulier, bijvoorbeeld bij het invullen van uw naam of paspoortgegevens, is het nodig een nieuw eVisitor aan te vragen. Het indienen van een nieuwe aanvraag is ook nodig als u voor uw reis een ander paspoort gebruikt dan het paspoort dat u gebruikt heeft bij het invullen van het aanvraagformulier. Houd er bovendien rekening mee dat het eVisitor alleen geldig is en blijft als u aan alle visumvoorwaarden voldoet. Als u een van de achtergrondvragen bijvoorbeeld niet meer met “Nee” kunt beantwoorden, is uw eVisitor niet meer geldig en kunt u ook geen (nieuw) eVisitor visum meer aanvragen. In dat geval dient u een ander visumtype aan te vragen.

Bent u nog in afwachting van toekenning van een ander visum? Dien dan geen aanvraag in voor het eVisitor visum Australië, tenzij u wilt dat deze eerdere visumaanvraag wordt overschreven.

Let op: dit nieuwsartikel over het visum voor Australië is meer dan een jaar oud. Mogelijk bevat het daardoor achterhaalde informatie en adviezen, er kunnen dan ook geen rechten meer aan dit artikel worden ontleend. Gaat u binnenkort op reis en wilt u weten welke regels momenteel gelden? Lees dan alle actuele informatie over het visum voor Australië.

VisumBuitenland.be is een commercieel en professioneel visumbureau en ondersteunt reizigers onder andere bij het verkrijgen van het visum voor Australië. VisumBuitenland.be is officieel partner van de International Air Transport Association, IATA, met lidnummer 57231226, treedt op als bemiddelaar, is geen advocatenkantoor, heeft ook geen advocaten in dienst, levert geen juridisch advies en maakt op geen enkele wijze deel uit van een overheid. Een visum aanvragen kan ook rechtstreeks bij de immigratiedienst (0 AUD per visum, via immi.homeaffairs.gov.au). Echter, niet met Nederlandstalige ondersteuning. Als u uw aanvraag indient via VisumBuitenland.be, staat ons supportcenter u 24 uur per dag, 7 dagen per week te woord. Daarnaast controleren wij uw aanvraag en alle door u aangeleverde documenten handmatig voordat we deze namens u indienen bij de immigratiedienst. Indien we hierbij fouten of onvolledigheden vermoeden, nemen we direct persoonlijk contact met u op, om te zorgen dat uw aanvraag alsnog snel en correct kan worden verwerkt. Om gebruik te maken van onze dienstverlening betaalt u ons 0 AUD aan consulaire kosten, die wij namens u betalen aan de immigratiedienst, alsmede € 24,95 aan servicekosten als vergoeding voor onze bemiddeling, inclusief btw. Onze diensten hebben al vele reizigers behoed voor grote problemen tijdens hun reis. Mocht een aanvraag ondanks onze ondersteuning en controle toch worden afgekeurd, dan vergoeden wij het volledige aankoopbedrag (tenzij voor dezelfde reiziger al eerder een aanvraag voor een visum Australië is afgekeurd). Lees hier meer over onze diensten.