Vind hier snel het antwoord op uw vraag over het visum Australië

Algemene vragen

  • • Heb ik een visum nodig voor mijn reis naar Australië?

    Ja, als u geen inwoner van Australië bent, moet u een visum aanvragen. U moet het visum al in uw bezit hebben om te kunnen inchecken op vluchten naar Australië.

  • • Welk type visum heb ik nodig voor mijn reis naar Australië?

    Er zijn verschillende soorten visums voor Australië, zoals het eVisitor visum, het ETA Australië en het Working Holiday Visum. De meeste reizigers met de Belgische en Nederlandse nationaliteit maken gebruik van het eVisitor visum. Dat is de goedkoopste variant en deze is tevens online aan te vragen. Wilt u hierover meer weten? Lees dan verder op de pagina over de voorwaarden en de aanvraagprocedure.

  • • Mag ik gebruikmaken van het eVisitor visum Australië?

    Dat mag als u de nationaliteit van één van de volgende landen heeft:
    Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Andorra, Oostenrijk, Bulgarije, Kroatië, Cyprus, Tsjechië, Denemarken, Estland, Finland, Griekenland, Hongarije, IJsland, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Monaco, Noorwegen, Polen, Portugal, Roemenië, San Marino, Slowakije, Slovenië, Spanje, Zweden, Zwitserland, Vaticaanstad.

    Tevens moet u voldoen aan de visumvoorwaarden.

  • • Ik heb een visum aangevraagd, maar geen e-mail ontvangen; wat nu?

    Direct nadat u de betaling voor het visum heeft voldaan, ontvangt u een e-mail met de bevestiging dat de aanvraag in behandeling wordt genomen.

    Heeft u deze e-mail niet gehad? Bekijk dan eerst de map met ongewenste e-mail in uw e-mail inbox, ook wel de spambox of junkmail folder genaamd. Is ook hier geen e-mail te vinden van de afzender support@visumbuitenland.be? Probeer dan de status van uw aanvraag online op te zoeken.

    Lukt dat ook niet? Neem dan contact met ons op. Als u binnen vijf dagen vliegt, bel ons dan direct op telefoonnummer +32 27 37 70 91. Heeft u geen e-mail ontvangen, maar vliegt u pas over meer dan vijf dagen? Stuur dan een e-mail naar support@visumbuitenland.be en voeg als bijlage een betalingsbewijs van het visum toe. Wij zorgen er dan voor dat uw aanvraag de volgende dag in behandeling wordt genomen, waardoor u het benodigde document nog ruim op tijd ontvangt. LET OP: wij zijn één van de vele visumbureaus die het visum voor Australië kunnen regelen. Alleen als u uw aanvraag bij VisumBuitenland.be heeft ingediend, kunnen wij u helpen.

    Heeft u wel een e-mail ontvangen met de bevestiging dat wij uw aanvraag in behandeling hebben genomen, maar heeft u niet binnen 3 dagen de bevestiging ontvangen van een toegekend (of afgekeurd) visum? Indien u binnen vijf dagen vliegt, kunt u ons het beste direct bellen op telefoonnummer +32 27 37 70 91. Vliegt u pas over meer dan vijf dagen, stuur dan een e-mail via ons contactformulier.

  • • Ik heb mijn visum ontvangen; moet ik die uitprinten of verder nog iets doen?

    Het visum is gekoppeld aan uw paspoortnummer. Dat betekent dat zowel uw luchtvaartmaatschappij voor vertrek, als de immigratiedienst na aankomst in Australië kan controleren of u voldoet aan de visumplicht door uw paspoort door een paspoortscanner te halen. Normaal gesproken is het dan ook niet nodig om het visum te laten zien. Voor de zekerheid kan het verstandig toch een print mee te nemen van het visum, of te zorgen dat u deze kunt laten zien op uw telefoon, tablet of laptop in het zeldzame geval dat hierom gevraagd wordt.

Vragen over het Visum Australië aanvragen

  • • Hoe kan ik mijn visum voor Australië aanvragen?

    Het visum voor Australië kan online worden aangevraagd. Dat betekent dat u alleen het aanvraagformulier hoeft in te vullen en de betaling hoeft te voldoen. Vervolgens wordt de aanvraag automatisch verwerkt en kunt u na toekenning van het visum met uw paspoort voorbij alle controles komen. Meer uitleg over de procedure vindt u op de speciale uitlegpagina over de visumprocedure.

  • • Wanneer moet ik mijn visum aanvragen?

    De immigratiedienst raadt aan het visum enkele weken voor vertrek aan te vragen. Normaal duurt een aanvraag niet langer dan enkele uren of dagen, maar om eventuele problemen op het laatste moment te voorkomen, is het verstandig de aanvraag tijdig in te dienen. In het zeldzame geval dat een aanvraag wordt afgekeurd, kan dan alsnog een afspraak worden gemaakt bij het consulaat, om een ander soort visum te verkrijgen. Vertrekt u al binnen enkele dagen en heeft u nog geen visum? Maak dan gebruik van de spoedprocedure.

  • • Kan ik een spoedaanvraag indienen?

    Ja. Voor het indienen van een spoedaanvraag voor het visum Australië, geldt een toeslag van €17,50 per reiziger. Aanvragen die met spoed worden ingediend, worden sneller verwerkt; in 95% van de gevallen vindt de toekenning bij spoed al binnen een uur plaats. Let op: het kan voorkomen dat de immigratiedienst uw aanvraag steekproefsgewijs selecteert voor een uitgebreidere controle; toekenning kan dan in zeldzame gevallen enkele dagen duren. Deze vertraging komt uiterst zelden voor en is niet te voorkomen, hoe u de aanvraag ook indient. Daarom wordt ook in het geval van een spoedaanvraag altijd geadviseerd deze zo tijdig mogelijk in te dienen, om de kans op eventuele problemen te verkleinen.

  • • Kan ik een groepsaanvraag indienen?

    Ja. Hiervoor kunt u gebruikmaken van het normale aanvraagformulier. Onderaan het formulier vindt u een blauwe knop met de tekst ‘reiziger toevoegen’. Wanneer u daarop klikt, worden extra invulvelden getoond. U kunt tot tien reizigers invullen in één aanvraagformulier. Indien u gebruikmaakt van een groepsaanvraag, hoeft u veel gegevens maar één keer in te vullen en maar één betaling uit te voeren. De prijs per persoon blijft overigens ongewijzigd.

  • • Welke gegevens en documenten heb ik nodig voor de aanvraag?

    U heeft voor de aanvraag van het visum Australië alleen uw contactgegevens en paspoortgegevens nodig. Als u al eerder in Australië bent geweest, wordt ook om uw vorige Visum Grant Number en Visa Number gevraagd. Deze velden zijn echter optioneel. Als u deze velden leeglaat, kan het zijn dat er vertraging ontstaat in de verwerking van uw aanvraag.

  • • Hoe kan ik mijn visum voor Australië betalen?

    U kunt de kosten van het visum voldoen met iDeal, Bancontact, PayPal of creditcard. Er worden geen transactiekosten gerekend voor betalingen die worden uitgevoerd met iDeal en Bancontact. Ook zijn alle prijzen inclusief consulaire kosten, aanvraagkosten, servicekosten en BTW.

  • • Hoe ontvang ik mijn visum voor Australië?

    Direct na het voldoen van de betaling van het visum, ontvangt u een e-mail met de bevestiging van uw aanvraag. Direct nadat de visumaanvraag is goedgekeurd, ontvangt u een e-mail met een link naar de statuspagina. Daar kunt u het visum downloaden. Hoewel er meestal niet om wordt gevraagd, is het verstandig het visum uit te printen en mee te nemen op reis.

  • • Mag ik werken met mijn visum voor Australië?

    Gaat u naar Australië voor een zakenreis? Dan mag u wel betaald krijgen voor uw werkzaamheden door uw werkgever, als die buiten Australië is gevestigd. Niet alle vormen van werk zijn echter toegestaan met het eVisitor visum. Lees daarvoor goed de uitleg op de pagina over de voorwaarden van het visum.

    Met het visum dat u op deze website kunt aanvragen, is het niet toegestaan betaald werk uit te voeren in dienst van een Australische werkgever. Wel mag u vrijwilligerswerk doen, maar u mag daarvoor niet meer dan kost en inwoning en een kleine hoeveelheid leef/zakgeld ontvangen. Wilt u een werkvakantie maken? Lees dan of u een Working Holiday Visum nodig heeft.

  • • Moet ik mijn visum ergens ophalen?

    Nee, u hoeft uw visum niet op te halen bij een visumbalie, ambassade of consulaat; alle aanvragen worden volledig elektronisch verwerkt en per e-mail toegestuurd.

  • • Staat er een 0 (het cijfer nul) of een O (de letter) in mijn paspoortnummer?

    Nederlandse documentnummers bevatten nooit de letter ‘O’, maar kunnen wel het cijfer ‘0’ bevatten. Lijkt het alsof er in uw paspoort een letter O staat? Ook dan gaat het om het cijfer ‘0’ (nul). Verder is het belangrijk om te weten dat een Nederlands documentnummer 9 karakters lang is.

    Een Belgisch documentnummer kan wel de letter(s) ‘O’ en/of cijfer(s) ‘0’ bevatten. Een Belgisch documentnummer is 8 karakters lang en begint altijd met 2 letters gevolgd door 6 cijfers.

  • • Hoe kan ik mijn visum betalen?

    Met iDeal, Bancontact, PayPal of creditcard. Daarbij moet worden opgemerkt dat alleen bij gebruik van iDeal en Bancontact geen transactiekosten in rekening worden gebracht.

  • • Hoe lang duurt voordat ik mijn visum ontvang?

    Normaal gesproken kunt u het visum vijf werkdagen na het aanvragen verwachten. Als u een spoedaanvraag indient, wordt de aanvraag doorgaans al binnen een uur toegekend. Er kan echter geen garantie op de levertijd worden gegeven, ook bij spoedaanvragen kan het voorkomen dat een aanvraag wegens een steekproefcontrole (veel) vertraging oploopt.

  • • Moet ik al een vliegticket en overnachtingsplaats hebben om een visum aan te kunnen vragen?

    Nee, u hoeft nog geen vlucht of hotel geboekt te hebben voordat een visumaanvraag indient.

  • • Ik kan mijn Grant Number of Visa Number niet vinden, wat nu?

    Het is niet verplicht uw Visa Grant Number of Visa Number in te vullen. Wel kan het leeglaten van deze velden (indien u deze nummers wel ooit heeft gekregen) zorgen voor een vertraging in de verwerking van uw visum. Bekijk de afbeeldingen hieronder om te zien waar u het Visa Grant Number en/of Visa Number kunt vinden.

    Visum Grant Number vindenVisum Grant Number vinden

    Visum Label Number vindenVisum Label Number vinden

    Kunt u dit nummer niet meer achterhalen? Dan kunt u contact opnemen met de Australische Ambassade van Berlijn op: +49 30 88 00 88 0. U mag dit veld ook leeglaten, al kan dat soms leiden tot vertraging in de toekenning van het visum.

Vragen over het visum voor Australië

  • • Hoe lang is het visum geldig?

    Het visum voor Australië is 12 maanden geldig, vanaf het moment dat het wordt toegekend. Dat betekent dat u alleen in Australië mag arriveren gedurende deze 12 maanden. Na aankomst mag u maximaal 3 maanden aaneengesloten in Australië verblijven. Wel mag u meerdere keren in het land arriveren; u mag dus ook meerdere keren tot drie maanden per verblijf in Australië zijn. Lees hierover meer op de uitlegpagina over de geldigheidsduur van het visum Australië.

  • • Hoe lang mag ik in Australië blijven?

    Maximaal 3 maanden per verblijf. U mag een onbeperkt aantal keer het land inreizen. Wel mag u alleen in Australië arriveren gedurende de geldigheidstermijn van 12 maanden vanaf toekenning. Lees hierover meer op de uitlegpagina over de geldigheidsduur van het visum Australië.

  • • Hoe vaak mag ik met mijn visum naar Australië reizen?

    Een onbeperkt aantal keer, maar u moet wel in Australië aankomen voordat het visum is verlopen.

  • • Heeft mijn kind ook een eigen visum nodig?

    Ja, ook als het een minderjarig kind is. Als u met kinderen naar Australië reist en niet alle ouders/verzorgers meereizen, moet u een verklaring meenemen, waarin alle ouders/verzorgers de reis goedkeuren. Deze eis is gesteld om kinderontvoering tegen te gaan.

  • • Mag ik in Australië werken met mijn visum?

    Alleen als het onbetaald vrijwilligerswerk betreft dat aan de visumvoorwaarden voldoet. Is dit niet het geval? Dan heeft u misschien een Working Holiday Visum of ander visum nodig dan het eVisitor visum dat u op deze site kunt aanvragen.

  • • Mag ik in Australië studeren met mijn visum?

    Ja, maar alleen als het studieprogramma niet meer dan drie maanden duurt.

  • • Mag ik in Australië vrijwilligerswerk doen met mijn visum?

    Ja, maar hieraan zijn wel enkele voorwaarden verbonden. Zo mag u niet meer betaald krijgen dan kost en inwoning, plus een kleine hoeveelheid zak- en leefgeld. Ook mag u geen werk uitvoeren dat anders door een betaalde Australische kracht zou zijn uitgevoerd. Ten slotte moet uw reis een toeristisch doel hebben, waarbij vrijwilligerswerk een ‘ondergeschikte’ rol speelt.

  • • Heb ik ook een visum nodig als ik per cruiseschip aankom?

    Ja, de manier waarop u aankomt in Australië heeft geen invloed op de vereisten voor het visum.

  • • Kan ik mijn visum laten verlengen?

    Nee. Als u buiten Australië bent, kunt u wel (zo vaak als u wilt) een nieuw visum aanvragen voor een nieuwe geldigheidstermijn van 12 maanden. Als uw visum verloopt op het moment dat u nog in Australië bent, moet u tijdig een ander soort visum aanvragen bij de lokale overheid.

  • • Hoe lang moet mijn paspoort nog geldig zijn?

    Het paspoort moet nog minimaal zes maanden geldig zijn op het moment dat u aankomt in Australië. Vraagt u een nieuw paspoort aan? Dan moet u ook een nieuw visum aanvragen. Een visum dat is gekoppeld aan een verlopen paspoort, is niet meer geldig.

  • • Ik heb een nieuw paspoort; is mijn visum nog geldig?

    Nee. Als u een nieuw paspoort heeft en daarmee op reis wilt, dan moet u eerst met het nieuwe paspoort een nieuw visum aanvragen. Het oude visum is niet meer geldig, ook al staat er op het visum dat het nog wel geldig is.

  • • Ik ben veroordeeld voor een celstraf en heb die al uitgezeten; mag ik gewoon een visum aanvragen?

    Als u in totaal voor meer dan twaalf maanden veroordeeld bent tot een gevangenisstraf, kunt u geen gebruikmaken van het aanvraagformulier op deze website. Ook als u de straf al heeft uitgezeten en/of als de veroordeling is verjaard.

  • • Heb ik een visum nodig voor een overstap in Australië?

    Overstappen in Australië kan zonder visum, er is dus ook geen speciaal transitvisum nodig. Let op: u mag maximaal 8 uur in Australië zijn zonder visum en mag ook het vliegveld tussentijds niet verlaten. Ook moet u al een doorvlucht hebben geboekt voordat u naar Australië vliegt.

De aanvraag annuleren of wijzigen

  • • Ik heb een fout gemaakt bij het invullen; wat nu?

    Helaas is het niet mogelijk wijzigingen door te voeren in reeds ingediende aanvragen. De enige manier om de fout te corrigeren, is door een nieuwe aanvraag in te dienen. Helaas moet ook de betaling opnieuw worden uitgevoerd.

  • • Mijn visum is afgekeurd; wat nu?

    Reis niet zonder geldig visum naar Australië. Neem contact op met het Australische consulaat, om te informeren naar de mogelijkheden om alsnog naar Australië te mogen reizen.

  • • Ik heb mijn visum toch niet nodig; krijg ik geld terug?

    Nee. Helaas is dit niet mogelijk; zodra de aanvraag in behandeling is genomen, wordt de aangevraagde dienst uitgevoerd. Diensten die worden of zijn uitgevoerd, kunnen niet gerestitueerd worden.

  • • Kan ik mijn visumaanvraag nog annuleren?

    Nee. Helaas is dit niet mogelijk. Nadat de aanvraag is ingediend, kan deze niet meer worden geannuleerd.

Overige/andere vragen

  • • Wat gebeurt er met mijn persoonsgegevens?

    Wij gebruiken uw gegevens enkel en alleen voor de verwerking van uw visumaanvraag. Daarnaast respecteren wij de privacy van alle gebruikers van onze site en dragen wij er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft tijdens uw aanvraag, vertrouwelijk wordt behandeld. Belangrijk om te weten, is dat uw gegevens niet worden verkocht en ook niet worden gebruikt voor welke andere commerciële doeleinden dan ook.

    Mocht u nog vragen over privacy hebben, bekijk dan ons privacybeleid of neem contact met ons op.

  • • Het lukt me niet; waar vind ik meer informatie of hulp?

    Probeer altijd eerst op deze pagina het antwoord op uw vraag te vinden; op deze manier kunt u namelijk snel het antwoord vinden op uw vraag over het visum voor Australië.

    Mocht u op deze pagina geen antwoord op uw vraag vinden, dan helpen wij u natuurlijk graag. Klik hier om contact met ons op te nemen.

Geen antwoorden gevonden op basis van uw trefwoorden... Laat alle vragen zien of probeer het opnieuw.
Of neem gerust contact met ons op, wij helpen u graag.