Nieuwsbericht | | 13-04-2022 | ±2 minuten leestijd

Sinds 6 april is het weer mogelijk om het ETA Australië (subklasse 601) aan te vragen voor een reis naar Australië. De aanvraagprocedure voor een ETA is anders dan voor het goedkopere eVisitor visum Australië (subklasse 651). Er moet onder meer een speciale app voor gedownload worden.

Wanneer moet u een ETA aanvragen?

Voor vakanties en zakenreizen naar Australië zijn het eVisitor en het ETA Australië verreweg de twee populairste visums die door reizigers worden aangevraagd. Beide visums zijn een jaar geldig en met zowel het ETA als het eVisitor mag men per bezoek drie maanden in Australië verblijven. De aanvraagprocedure voor beide visums verloopt geheel online. Het ETA is echter duurder dan het eVisitor visum en de gemiddelde levertijden voor het ETA zijn doorgaans langer dan voor het eVisitor visum.

Het grootste verschil tussen het ETA en het eVisitor visum is dat het ETA beschikbaar is voor meer nationaliteiten. Reizigers die vanwege hun nationaliteit niet in aanmerking komen voor een eVisitor kunnen in plaats daarvan een ETA aanvragen om naar Australië te reizen. Voor reizigers die in aanmerking komen voor het eVisitor, is het vanwege de lagere kosten en snellere levertijden doorgaans de betere keuze.

Achterstand visumaanvragen voor Australië

Vanwege corona kampt Australië met een achterstand bij het verwerken van visumaanvragen. Door de wereldwijde uitbraak van corona verwerkte Australië lange tijd helemaal geen visumaanvragen. Deze aanvragen werden echter niet geannuleerd, maar kwamen in de wacht te staan. Nu Australië weer visumaanvragen verwerkt, moeten al deze achterstallige aanvragen alsnog verwerkt worden. Hierdoor komen vertragingen bij nieuwe visumaanvragen vaker voor. Dit is vooral merkbaar bij eVisitor aanvragen. Omdat het ETA voor Australië vanwege corona tijdelijk niet aangevraagd kon worden, werden de meeste toeristen en zakenreizigers op het eVisitor visum aangewezen.

Sinds 6 april is het ETA Australië weer beschikbaar. Reizigers bij wie de eVisitor aanvraag lange tijd in de wacht staat, kunnen naast hun eVisitor aanvraag ook een ETA aanvraag indienen. Dit zorgt niet voor problemen, omdat de visums door twee verschillende afdelingen van de Australische immigratiedienst behandeld worden. Het is dus mogelijk om zowel een eVisitor aanvraag als een ETA aanvraag lopende te hebben. Zodra één van de twee wordt goedgekeurd, kan er met dat visum gereisd worden.

Nieuwe aanvraagprocedure ETA Australië

Voor corona kon het ETA, net als het eVisitor visum, via een online formulier worden aangevraagd. Dit is niet langer het geval. Het ETA kan alleen nog maar worden aangevraagd via de speciale app van de Australische immigratiedienst, de AustralianETA app. Deze kan kosteloos worden gedownload via de Apple Store of de Google Play Store. Alle aanvragen moeten individueel worden ingediend; het is dus niet mogelijk om groepsaanvragen in te dienen. Na het downloaden van de app moet eerst het paspoort worden gescand, zodat de persoonsgegevens automatisch kunnen worden ingevuld. Daarna moet er een foto van de aanvrager worden genomen en moeten er wat achtergrondvragen worden beantwoord. Als laatste moeten de visumkosten betaald worden, waarna de aanvraag ingediend kan worden.

Let op: dit nieuwsartikel over het visum voor Australië is meer dan een jaar oud. Mogelijk bevat het daardoor achterhaalde informatie en adviezen, er kunnen dan ook geen rechten meer aan dit artikel worden ontleend. Gaat u binnenkort op reis en wilt u weten welke regels momenteel gelden? Lees dan alle actuele informatie over het visum voor Australië.

VisumBuitenland.be is een commercieel en professioneel visumbureau en ondersteunt reizigers onder andere bij het verkrijgen van het visum voor Australië. VisumBuitenland.be treedt op als bemiddelaar en maakt op geen enkele wijze deel uit van een overheid. Een visum aanvragen kan ook rechtstreeks bij de immigratiedienst (0 AUD per visum, via immi.homeaffairs.gov.au). Echter, niet met Nederlandstalige ondersteuning. Als u uw aanvraag indient via VisumBuitenland.be, staat ons supportcenter u 24 uur per dag, 7 dagen per week te woord. Daarnaast controleren wij uw aanvraag en alle door u aangeleverde documenten handmatig voordat we deze namens u indienen bij de immigratiedienst. Indien we hierbij fouten of onvolledigheden vermoeden, nemen we direct persoonlijk contact met u op, om te zorgen dat uw aanvraag alsnog snel en correct kan worden verwerkt. Om gebruik te maken van onze dienstverlening betaalt u ons 0 AUD aan consulaire kosten, die wij namens u betalen aan de immigratiedienst, alsmede € 24,95 aan servicekosten als vergoeding voor onze bemiddeling, inclusief btw. Onze diensten hebben al vele reizigers behoed voor grote problemen tijdens hun reis. Mocht een aanvraag ondanks onze ondersteuning en controle toch worden afgekeurd, dan vergoeden wij het volledige aankoopbedrag (tenzij voor dezelfde reiziger al eerder een aanvraag voor een visum Australië is afgekeurd). Lees hier meer over onze diensten.