Nieuwsbericht | | 05-11-2018 | ±4 minuten leestijd

Australië is een land met strenge immigratie- en quarantaineregels. Het is belangrijk deze regels te kennen, alvorens men naar Australië reist. Zo dient men in ieder geval te beschikken over een geldig ETA Australië.

Een ETA Australië aanvragen kan eenvoudig via deze website. Zorg ervoor dat de reiziger voldoet aan alle eisen die de Australische overheid stelt om de kans op toelating tot het land te vergroten. Onlangs kwam weer in het nieuws hoe streng Australië haar inkomende reizigers controleert. Zo gebeurt het vaker dat de Australische Immigratiedienst de telefoon van reizigers controleert. Het is voor de reiziger verplicht toegang te verschaffen tot de telefoon indien de overheid daar om vraagt. Wanneer men verzuimt toegang te geven tot persoonlijke spullen, kan de Australische Immigratiedienst besluiten toegang tot het land te weigeren.

Celstraf voor 21-jarige student

De doorzoeking van de mobiele telefoon heeft zelfs tot een celstraf geleid bij een 21-jarige student uit India. De student was in Australië aangekomen, maar gedroeg zich verdacht. Daarop vroeg de Australische Immigratiedienst zijn telefoon in te leveren en toegang het geven tot het toestel.

De student kwam op dinsdag 9 oktober 2018 aan in Australië. Hij arriveerde op de luchthaven van Perth. Daar controleerden Australische beambten de telefoon van de reiziger. Hij werd in dezelfde week nog veroordeeld.

In dit specifieke geval werden er negen video’s en zes foto’s gevonden met daarop illigale beelden. Daarop trok de overheid zijn visum Australië in. Een dag later moest de man zich verantwoorden voor de rechter. Hij gaat acht maanden de cel in en moet een flinke boete betalen. Hij kan mogelijk na vier maanden al vrijkomen.

Toegang geven tot telefoon – ETA Australië

Het gebeurt in Australië wel vaker dat de overheid reizigers toegang vraagt tot de mobiele telefoon. Dat gebeurt bijvoorbeeld als een reiziger zich verdacht gedraagt. In veel gevallen gaat het om conversaties waarin reizigers aangeven illegaal in Australië te willen werken. Het is belangrijk de Australische beambten toegang te geven tot de mobiele telefoon als daarom wordt gevraagd.

Het is toegestaan om het verzoek te weigeren, maar de kans is groot dat het ETA Australië dan wordt ingetrokken en dat men terug naar huis moet. In buurland Nieuw-Zeeland is er zelfs een wet aangenomen die het strafbaar maakt voor reizigers om een telefoon of computer niet af te staan. Reizigers kunnen op een flinke boete rekenen. De douane in Nieuw-Zeeland mocht al apparaten doorzoeken, maar de wet omschreef niet dat reizigers verplicht zijn hun wachtwoord af te staan.

Australië staat al bekend om strenge quarantaine- en douaneregels. Jaarlijks passeren er heel wat reizigers de grens die vervolgens met de Immigratiedienst of douane in aanraking komen. In veel gevallen wordt een ETA Australië bij twijfel over de oprechtheid van de passagier ingetrokken. Het is om die reden belangrijk goed mee te werken bij eventuele controles en onderzoeken. Door de Australische beambten toegang te geven tot persoonlijke bezittingen, kan een onderzoek binnen een uur zijn afgerond. Wanneer men geen toestemming geeft, kan het onderzoek aanzienlijk langer duren.

ETA Australië aanvragen

Wanneer men naar Australië reist, dient men de reis van tevoren goed voor te bereiden. Voor Nederlandse en Belgische reizigers geldt een strenge visumplicht. Zonder visum is het niet mogelijk om naar Australië te reizen. Enkel houders van een Australisch paspoort hoeven geen visum aan te vragen.

De visumcontrole vindt al plaats bij het boarden of inchecken bij de luchtvaartmaatschappij in Nederland. Het is voor luchtvaartmaatschappijen verboden om reizigers mee te nemen die niet in het bezit zijn van een geldig paspoort of visum. Daarom is het belangrijk ruim op tijd het visum Australië aan te vragen.

Houd er bovendien rekening mee dat kinderen moeten beschikken over een eigen paspoort en visum. Het is niet meer toegestaan kinderen op het paspoort van de ouders bij te schrijven. Er bestaan verschillende soorten van het visum Australië. De meeste reizigers gebruiken het eVisitor visum, waarmee zakenreizen en toeristische reizen mogen worden gemaakt. Ook mag men er vrijwilligerswerk mee uitvoeren of een korte studie volgen.

Het aanvragen van een ETA Australië gaat snel en eenvoudig. Het invullen van het aanvraagformulier duurt hoogstens vijf minuten. Het is ook mogelijk een groepsaanvraag in te dienen. Men kan dan in één keer voor alle visa tegelijk betalen. Daardoor is het aanvragen van het visum Australië binnen een paar minuten afgerond. De kosten van een ETA Australië bedragen € 24,95 per persoon. Het bedrag is te voldoen via vertrouwde betaalmethodes als iDEAL, Bancontact, PayPal en Creditcard. Na betaling wordt de aanvraag meteen afgehandeld.

Wel is er een geldig paspoort nodig bij het aanvragen van het visum. Een ETA Australië wordt doorgaans binnen enkele dagen goedgekeurd en per e-mail toegestuurd. Wie sneller een visum nodig heeft, kan een spoedaanvraag doen. Het visum wordt dan doorgaans binnen 3 dagen per e-mail verzonden. De Australische overheid heeft veel tijd nodig om een visumaanvraag te beoordelen in verband met strenge wetgeving. Vraag een ETA Australië daarom op tijd aan.

Let op: dit nieuwsartikel over het visum voor Australië is meer dan een jaar oud. Mogelijk bevat het daardoor achterhaalde informatie en adviezen, er kunnen dan ook geen rechten meer aan dit artikel worden ontleend. Gaat u binnenkort op reis en wilt u weten welke regels momenteel gelden? Lees dan alle actuele informatie over het visum voor Australië.

VisumBuitenland.be is een commercieel en professioneel visumbureau en ondersteunt reizigers onder andere bij het verkrijgen van het visum voor Australië. VisumBuitenland.be treedt op als bemiddelaar en maakt op geen enkele wijze deel uit van een overheid. Een visum aanvragen kan ook rechtstreeks bij de immigratiedienst (0 AUD per visum, via immi.homeaffairs.gov.au). Echter, niet met Nederlandstalige ondersteuning. Als u uw aanvraag indient via VisumBuitenland.be, staat ons supportcenter u 24 uur per dag, 7 dagen per week te woord. Daarnaast controleren wij uw aanvraag en alle door u aangeleverde documenten handmatig voordat we deze namens u indienen bij de immigratiedienst. Indien we hierbij fouten of onvolledigheden vermoeden, nemen we direct persoonlijk contact met u op, om te zorgen dat uw aanvraag alsnog snel en correct kan worden verwerkt. Om gebruik te maken van onze dienstverlening betaalt u ons 0 AUD aan consulaire kosten, die wij namens u betalen aan de immigratiedienst, alsmede € 24,95 aan servicekosten als vergoeding voor onze bemiddeling, inclusief btw. Onze diensten hebben al vele reizigers behoed voor grote problemen tijdens hun reis. Mocht een aanvraag ondanks onze ondersteuning en controle toch worden afgekeurd, dan vergoeden wij het volledige aankoopbedrag (tenzij voor dezelfde reiziger al eerder een aanvraag voor een visum Australië is afgekeurd). Lees hier meer over onze diensten.