Vind hier snel het antwoord op uw vraag over het visum India

Algemene vragen

  • • Wat is een visum/visa/e-visum India?

    Personen die voor toeristische of zakelijke doeleinden of medische behandeling naar India reizen, zijn verplicht een visum aan te vragen vóór vertrek. Het visum India is een digitale toestemming; ook wel Electonic Travel Authorization (ETA) genoemd. Personen die niet over deze authorisatie beschikken worden niet toegelaten bij het inchecken of boarden van hun vlucht naar India. Omdat het aanvragen online kan, middels een digitaal aanvraagformulier (uitleg) wordt ook wel gesproken van een elektronisch visum, ofwel e-visum. De termen visum, visums, visa, e-visum, e-visa worden door elkaar gebruikt, omdat ze dezelfde betekenis hebben.

  • • Wat voor soorten visums India zijn er?

    Er zijn verschillende soorten visums voor India. Allereerst drie elektronische varianten, voor toeristen (het eTourist visum), zakenreizigers (het eBusiness visum) en reizigers met een medisch reisdoel (het eMedical visum). En tot slot een fysiek visum dat in de vorm van een sticker in het paspoort van de reiziger wordt geplakt door een consulaire medewerker.

    Omdat de elektronische visums (ook wel de e-visa genoemd) goedkoper, eenvoudiger en sneller aan te vragen zijn, worden deze aanbevolen voor alle reizigers die daarvan gebruik mogen maken. Of u gebruik mag maken van het online aan te vragen visum voor India hangt er vanaf of u voldoet aan de voorwaarden van het e-visum India.

  • • Heb ik een visum India nodig?

    Als u de nationaliteit heeft van een Europees land, zoals Nederland of België, en naar India wenst te reizen voor vakantie, een zakenreis of medische redenen, dan bent u verplicht een visum India aan te vragen. De visumplicht geldt tevens voor kinderen en baby’s.

  • • Ik heb een visum aangevraagd, maar (nog steeds) niet ontvangen?

    Direct nadat u de betaling voor het visum heeft voldaan, ontvangt u een e-mail met de bevestiging dat de aanvraag in behandeling wordt genomen.

    Heeft u deze e-mail niet gehad? Bekijk dan eerst de map met ongewenste e-mail in uw e-mail inbox, ook wel de spambox of junkmail folder genaamd. Is ook hier geen e-mail te vinden van de afzender support@visumbuitenland.be? Probeer dan de status van uw aanvraag online op te zoeken.

    Lukt dat ook niet? Neem dan contact met ons op. Als u binnen drie dagen vliegt, bel ons dan direct op telefoonnummer +32 27 37 70 91. Heeft u geen e-mail ontvangen, maar vliegt u pas over meer dan drie dagen? Stuur dan een e-mail naar support@visumbuitenland.be en voeg als bijlage een betalingsbewijs van het visum toe. Wij gaan dan de volgende dag zorgen dat uw aanvraag in behandeling wordt genomen.

    Heeft u wel een e-mail ontvangen met de bevestiging dat wij uw aanvraag in behandeling hebben genomen, maar heeft u niet binnen 4 werkdagen de bevestiging ontvangen van een toegekend (of afgekeurd) visum? Indien u binnen vier werkdagen vliegt, kunt u ons het beste direct bellen op telefoonnummer +32 27 37 70 91. Vliegt u pas over meer dan vier werkdagen, stuur dan een e-mail naar support@visumbuitenland.be.

Voordat u aanvraagt

  • • Wat voor visum India moet ik aanvragen?

    Gaat u als toerist naar India, dan moet u een ‘e-Tourist Visum India’ aanvragen. Gaat u naar India voor zaken, dan moet u een ‘e-Business visum India’ aanvragen. Gaat u naar India voor medische redenen, dan moet u een ‘e-Medical Visum India’ aanvragen. Deze visums kunt u online aanvragen, middels het zelfde online aanvraagformulier.

    Gaat u wonen of studeren in India, of werken voor een Indiase werkgever? Dan dient u een fysiek visum aan te vragen. Lees meer over het over het fysieke visum.

  • • Op welke zeehavens of luchthavens mag ik arriveren?

    Bekijk de actuele lijst met aankomstlocaties in India waar het elektronische online aan te vragen visum India wordt geaccepteerd, op de pagina met de visumvoorwaarden van India

  • • Hoe lang mag ik in India blijven met mijn visum?

    Met het toeristische e-visum India mag u 90 dagen aaneengesloten in India blijven. Met de zakelijke variant van het e-visum is dat 180 dagen. Het visum is zowel voor toeristen als zakenreizigers 365 dagen geldig, binnen die periode mag u meerdere keren naar India reizen. Medische visa zijn slechts 60 dagen geldig, vanaf het moment van de eerste aankomstdag.

    Meer informatie over de geldigheidstermijn en maximale verblijfsduur leest u op de pagina over de geldigheidsrestricties van het visum India.

  • • Hoe lang is mijn visum India geldig?

    Het toeristische en zakelijke e-visum zijn 365 dagen geldig. Het medische visum 60 dagen. Houdt er rekening mee dat toeristen niet langer dan 90 dagen aan eengesloten in India mogen verblijven. Voor zakenreizigers geldt een maximum van 180 dagen verblijf in de 365 dagen dat het visum geldig is, ongeacht of dat aan een stuk is, of met onderbrekingen.

    Meer informatie over de geldigheidstermijn en maximale verblijfsduur leest u op de pagina over de geldigheidsrestricties van het visum India.

  • • Is mijn visum nog geldig voor een volgende reis naar India?

    Op het visum staat de geldigheidstermijn vermeld. In het geval van zakelijke en toeristische visums is die termijn 365 dagen. Binnen die termijn mag een onbeperkt aantal reizen naar India worden gemaakt. Het is niet nodig om een gewijzigde of nieuwe aankomstdatum, aankomstlocatie, vertrekdatum of vertreklocatie door te geven. Wel is belangrijk dat het visum alleen nogmaals te gebruiken is in combinatie met het paspoort waarmee het is aangevraagd. Heeft u een nieuw paspoort in gebruik genomen? Dan moet u ook een nieuw visum aanvragen. Zakenreizigers moeten ook in de gaten houden dat het e-visum niet geschikt is voor een gecombineerde verblijfsduur van meer dan 180 dagen per jaar.

  • • Ik kom per boot of per land India binnen; heb ik een visum nodig?

    Ja, u heeft altijd een visum nodig als u India wilt betreden. Per auto, bus of trein India binnen reizen kan echter niet met een e-visum; hiervoor dient u vooraf een speciaal stickervisum aan te vragen. Indien u per boot of cruiseschip aankomt in Chennai (Madras), Cochin, Mormugao (bij Goa), New Mangalore (bij Mangalore) of Mumbai, dan kunt u gebruikmaken van een online aangevraagd e-visum. Indien u over water op een andere locatie arriveert, dient u vooraf een visum aan te vragen.

  • • Is een visum India ook verplicht voor kinderen/baby’s?

    Ja, het is voor reizigers van alle leeftijden verplicht over een eigen visum te beschikken, dus ook voor kinderen en baby’s.

  • • Ik ga werken in India; welk visum heb ik nodig?

    Als u gaat werken in India als onderdeel van een zakenreis, kunt u gebruikmaken van een zakelijk e-visum India. Als u echter in dienst wilt treden bij een Indiase organisatie, dient u een fysiek visum aan te vragen, specifiek voor dit doel.

  • • Mag ik gaan wonen of studeren in India met een visum?

    Dat mag niet met een online aangevraagd e-visum India, maar wel met een fysiek visum, dat u kunt aanvragen bij de Indiase ambassade, in Nederland of België.

Vragen over de aanvraagprocedure

  • • Wanneer moet ik mijn visum India aanvragen?

    Probeer het visum zo snel mogelijk aan te vragen nadat u een eerste overnachtingslocatie in India hebt vastgelegd. Die locatie moet namelijk worden ingevuld in het aanvraagformulier. Mochten de reisdatums na het aanvragen van het visum nog wijzigen, dan is dat geen probleem. Het visum kan al maanden voor vertrek worden aangevraagd. In noodsituaties is het meestal middels een spoedaanvraag alsnog binnen 24 uur te regelen, maar er kunnen geen garanties worden gegeven op de levertijden. Het is dan ook verstandig de aanvraag tijdig in te dienen.

  • • Hoe kan ik het visum voor India aanvragen?

    Een aanvraag voor een visum India indienen verloopt in drie stappen: allereerst vult u het aanvraagformulier van het visum India (uitleg) in. Vervolgens voldoet u de kosten middels iDEAL, Bancontact, PayPal of creditcard. Ten slotte ontvangt u het e-visum binnen vier werkdagen per e-mail.

  • • Wat kost het visum India?

    Een visum voor India kost €109,95 per persoon. Dit is een totaalbedrag, dus inclusief alle consulaire kosten, servicekosten, btw en transactiekosten als u betaalt per iDEAL of Bancontact. Lees meer over de kosten van het visum India.

  • • Kan ik een visum India aanvragen voor iemand anders?

    Ja, indien u de benodigde gegevens en documenten (paspoort en pasfoto) van de reiziger in bezit heeft, kunt u voor hem of haar een visum aanvragen via deze website.

  • • Kan ik een visum India aanvragen met spoed?

    Ja. De normale levertijd van 4 werkdagen wordt daarmee verkort tot gemiddeld 24 uur, ook in het weekend en tijdens feestdagen. Let op: levertijden zijn gemiddelden en kunnen nooit worden gegarandeerd. Meer informatie vindt u op de pagina met uitleg over de spoedprocedure van het visum India.

  • • Welk visum heb ik nodig voor een overstap in India?

    Reizigers die tijdens het maken van een overstap in India de luchthaven niet tussendoor verlaten hebben helemaal geen visum voor India nodig. Reizigers die tussendoor wel het vliegveld verlaten, bijvoorbeeld voor een overnachting in een hotel, hebben wel een visum nodig.

    Er zijn twee visums voor India geschikt voor een overstap waarbij het vliegveld tussentijds wordt verlaten; het e-visum en het transitvisum. Het transitvisum is een speciaal visumtype waarbij het mogelijk is tot 3 dagen in India te verblijven met als enige doel te wachten op de doorvlucht. Het is met een transitvisum niet toegestaan een zakelijke afspraak in India bij te wonen of andere activiteiten uit te voeren dan te wachten op de doorvlucht. Het transitvisum kost $25 en kan worden aangevraagd bij het Indiase consulaat. Daarvoor is het noodzakelijk het paspoort in te leveren en een paar dagen later weer op te halen met het ingeplakte visum.

    Een eenvoudigere oplossing is het aanvragen van een toeristisch of zakelijk e-visum. De aanvraagkosten van een e-visum liggen weliswaar hoger, maar doordat de aanvraag volledig online verloopt en het niet nodig is om tweemaal naar het consulaat te komen, kiezen de meeste reizigers voor een overstap alsnog voor een e-visum. De aanvraag van een e-visum verloopt middels het online aanvraagformulier.

  • • Wat heb ik nodig om een aanvraag voor het visum India in te dienen?

    - Een paspoort, dat nog minimaal 6 maanden geldig is vanaf het moment dat u arriveert in India, en minimaal twee lege pagina’s bevat
    - Een scan of duidelijke foto van uw paspoort
    - Een scan of duidelijke foto van uw visitekaartje (alleen als u zakelijk reist)
    - Een recente pasfoto
    - Een verblijfsadres in India

  • • Kan ik een aanvraag doen voor meerdere visums?

    Ja. Het is mogelijk namens meerdere mensen tegelijk een visumaanvraag in te dienen. U betaalt dan alle visums in één keer. Het combineren van meerdere reizigers in één visumaanvraag bespaart u tijd, omdat u niet alle gegevens opnieuw hoeft in te vullen bij opeenvolgende reizigers bij één aanvraag en er maar één betaling hoeft te worden uitgevoerd.

  • • Staat er een 0 (het cijfer nul) of een O (de letter) in mijn paspoortnummer?

    Nederlandse documentnummers bevatten nooit de letter ‘O’, maar kunnen wel het cijfer ‘0’ bevatten. Lijkt het alsof er in uw paspoort een letter O staat? Ook dan gaat het om het cijfer ‘0’ (nul). Verder is het belangrijk om te weten dat een Nederlands documentnummer 9 karakters lang is.

    Een Belgisch documentnummer kan wel de letter(s) ‘O’ en/of cijfer(s) ‘0’ bevatten. Een Belgisch documentnummer is 8 karakters lang en begint altijd met 2 letters gevolgd door 6 cijfers.

  • • Kan ik de scan van mijn paspoort en/of mijn pasfoto later pas uploaden?

    Ja, al gaat de levertijd van vier werkdagen (of gemiddeld 24 uur bij spoed) pas in vanaf het moment dat alle documenten in goede orde zijn aangeleverd. Stel het aanleveren dan ook niet te lang uit.

  • • Hoe kan ik mijn visum India betalen?

    U kunt uw visa betalen per iDEAL, Bancontact, PayPal of creditcard.

  • • Waar moet mijn paspoort aan voldoen?

    Het paspoort dient nog minimaal zes maanden geldig te zijn nadat u in India bent gearriveerd en moet minimaal twee lege pagina's bevatten.

  • • Waar moet mijn pasfoto aan voldoen?

    Uw pasfoto moet recentelijk zijn genomen, in kleur en van goede kwaliteit zijn. Dat wil zeggen dat de foto scherp moet zijn en dat het gezicht van de reiziger herkenbaar in beeld moet staan. Het is niet noodzakelijk om een officiële pasfoto te gebruiken die door een fotograaf is gemaakt. Ook een selfie of andere niet-professionele foto voldoet, als uw gezicht er volledig, duidelijk, neutraal en scherp op te zien is. Ook moet de foto in kleur zijn en moet deze bij het uploaden dusdanig worden uitgesneden dat het hoofd er groot op staat en er geen andere personen of objecten in beeld zijn.

Vragen over wijzigingen, annuleren of afwijzingen

  • • Kan mijn aangevraagde visum geweigerd/afgewezen worden?

    Vrijwel alle aangevraagde visums voor India worden ook daadwerkelijk toegewezen. Hierop kan echter geen enkele garantie worden gegeven; de Indiase immigratiedienst behoudt te allen tijde het recht om aanvragen zonder opgaaf van reden te weigeren. Ook na het ontvangen van een visum behoudt de Indiase immigratiedienst het recht om reizigers de toegang tot het land te ontzeggen; bijvoorbeeld als ze verwachten dat de reiziger het land niet met goede bedoelingen betreedt of verboden objecten bij zich heeft.

    Als uw aanvraag wordt afgewezen door de immigratiedienst ontvangt u het aankoopbedrag volledig retour. Deze coulance-regeling geldt echter slechts eenmaal per reiziger.

  • • Krijg ik mijn geld terug als de aanvraag van het visum wordt afgekeurd?

    Ja, in het onwaarschijnlijke geval dat uw aanvraag wordt afgewezen ontvangt u het volledige aankoopbedrag retour.

  • • Kan ik mijn visumaanvraag nog annuleren?

    Nee, zodra u de betaling heeft voltooid en alle documenten heeft aangeleverd wordt uw aanvraag in behandeling genomen. Vanaf dat moment is het niet meer mogelijk de aanvraag te annuleren. Ook niet als u het niet meer wilt of kunt gebruiken.

  • • Ik heb een fout gemaakt bij het invullen; kan ik corrigeren?

    Nee, zodra u de betaling heeft voltooid en alle documenten heeft aangeleverd wordt uw aanvraag in behandeling genomen. Vanaf dit moment is annuleren of het aanbrengen van wijzigingen in de aanvraag niet meer mogelijk, ongeacht de reden. Heeft u een fout gemaakt in het aanvraagformulier? Neem dan contact op met het supportcenter om te vragen wat u het beste kunt doen.

Vragen na de aanvraag

  • • Wat is het ‘gele boekje’/inentingenpaspoort/vaccinatieboekje?

    Als u naar India reist vanaf een land waar gele koorts voorkomt (alleen in Afrika en Zuid-Amerika), bent u verplicht gevaccineerd te zijn tegen gele koorts op het moment dat u India inreist. Dit dient u te bewijzen door middel van uw inentingenpaspoort, ofwel het ‘gele boekje’. Los van deze eventueel verplichte vaccinatie kan het verstandig zijn enkele andere vaccinaties te halen voor u naar India reist. Hierover kan uw huisarts u meer vertellen.

  • • Wanneer ontvang ik mijn visum India?

    De normale levertijd van het e-visum India bedraagt vier werkdagen. Heeft u het visum al eerder nodig? Lees dan meer op de pagina over de spoedprocedure van 24 uur.

  • • Ik heb een visum India, kom ik het land nu gegarandeerd in?

    Nee. De Indiase immigratiedienst behoudt altijd het recht om reizigers de toegang tot het land te ontzeggen. Bijvoorbeeld als verwacht wordt dat de reiziger het land met verkeerde bedoelingen betreedt, of verboden objecten bij zich heeft. Ook als deze in het bezit is van een visum.

  • • Moet ik mijn visum India uitprinten en meenemen?

    Ja. Print het visum uit en bewaar het bij uw paspoort tijdens de gehele reis.

  • • Hoe kan ik mijn visum verlengen?

    Is de geldigheidstermijn van 365 dagen bijna verlopen? Dan kunt u een nieuw visum aanvragen. U hoeft hiervoor niet te wachten tot het vorige visum verlopen is. Als u zakelijk reist, over een eBusiness-Visum beschikt en meer dan 180 dagen in India wilt verblijven, dan kunt u bij een FRRO/FRO-kantoor een verlenging van de geldigheid van uw visum aanvragen.

Overige/andere vragen

  • • Hoe gaan jullie met persoonlijke gegevens en privacy om?

    Wij gaan zeer secuur met uw persoonlijke gegevens om; wij begrijpen dat u erg vertrouwelijke gegevens bij ons indient wanneer u een visum aanvraagt. Deze website gebruikt SSL om te zorgen dat alle gegevens beveiligd en versleuteld van uw device naar ons systeem worden verzonden. Meer informatie over ons privacy beleid leest u hier.

  • • Ik kom er niet uit; kunnen jullie helpen?

    Jazeker. De meeste vragen die aan het visum supportcenter worden gesteld, staan ook op deze pagina. Daarom vragen we u met klem eerst deze pagina goed door te lezen. Indien u benieuwd bent naar de status van uw aanvraag, kunt u die hier controleren. Heeft u een andere vraag? Neem dan contact op met het Nederlandstalige supportcenter.

Geen antwoorden gevonden op basis van uw trefwoorden... Laat alle vragen zien of probeer het opnieuw.
Of neem gerust contact met ons op, wij helpen u graag.