Vul hieronder een trefwoord in om snel het antwoord te vinden op uw vraag over het visum Rusland

Algemene vragen

  • • Heb ik een visum Rusland nodig?

    Alle reizigers met de Nederlandse en Belgische nationaliteit hebben een visum nodig om naar Rusland te mogen reizen.

    De enige uitzondering waarbij geen visum nodig is, is bij een overstap in Rusland, waarbij de terminal tussendoor niet wordt verlaten en het verblijf in de terminal minder dan 24 uur duurt. Voor overstappen naar een andere terminal binnen hetzelfde vliegveld moet wel een visum worden aangevraagd.

  • • Wat voor soort visum heb ik nodig voor mijn vakantie of zakenreis naar Rusland?

    Er zijn verschillende varianten van het visum Rusland aan te vragen. Deze zijn opgesplitst in zakelijke en toeristische visums. Behalve het reisdoel kan ook een keuze worden gemaakt uit de gewenste geldigheidstermijn (30 dagen tot 12 maanden) en het aantal toegestane inreizen (een, twee of onbeperkt). Houd bij het aanvragen van de gewenste variant wel rekening met de specifieke voorwaarden van het door u gekozen visum.

  • • Hoe lang mag ik in Rusland blijven?

    Gaat u op vakantie? Als u het toeristenvisum Rusland aanvraagt mag u maximaal 30 dagen aaneengesloten in Rusland verblijven. Indien u een double-entry of multiple-entry variant aanvraagt met een totale geldigheidstermijn van 180 dagen mag elk individueel verblijf ook maximaal 30 aaneengesloten dagen duren.

    Reist u met een zakenvisum? Dan mag u tot 90 dagen aaneengesloten in Rusland verblijven. Ook als u het double- of multiple entry-visum met een geldigheidstermijn van 6 of 12 maanden aanvraagt mag u in elke aaneengesloten periode van 180 dagen maximaal 90 dagen in Rusland verblijven.

    Lees meer over dit onderwerp op de pagina over de geldigheidstermijn van het visum Rusland.

  • • Hoe vaak mag ik Rusland inreizen met één visum?

    Er bestaan drie mogelijkheden op het gebied van het aantal inreizen; zowel het zakelijk als toeristische visum is verkrijgbaar in een single-, double- en multiple entry variant. Daarmee kan respectievelijk 1, 2 en een onbeperkt aantal keer Rusland ingereisd worden binnen de geldigheidstermijn van het visum, zolang aan alle visumvoorwaarden wordt voldaan.

  • • Wat kost het visum Rusland?

    Het visum Rusland kost € 104,95 per reiziger. Dit bedrag is inclusief consulaire kosten, verwerkingskosten, transactiekosten (bij betaling per iDeal/bancontact) en btw. Wilt u gegevens en documenten door ons laten ophalen of thuisbezorgen? Dan betaalt u hiervoor aanvullende verzendkosten. Wilt u gebruikmaken van een spoedprocedure? Dan betaalt u daarvoor een toeslag voor spoedlevering. De hoogte hiervan is afhankelijk van het visumtype en de gewenste levertijd. alle informatie over de tarieven en toeslagen vindt u op de pagina met kosten van het visum Rusland.

  • • Ik heb een visum aangevraagd, maar geen e-mail ontvangen, wat nu?

    Als u niet binnen een uur na het voldoen van de betaling van uw visum een e-mail van ons heeft ontvangen, controleer dan eerst de map met ongewenste e-mail (spambox). Staat ook daar geen e-mail? Neem dan contact met ons op, telefonisch of per e-mail, via de contactpagina.

  • • Wat is de invloed van het coronavirus (covid-19) op mijn visumaanvraag?

    Momenteel lopen veel visumaanvragen voor Rusland vertraging op en kunnen niet alle aanvragen worden goedgekeurd. Neem bij voorkeur telefonisch contact op om de laatste stand van zaken door te nemen.

Vragen over het aanvragen van het visum Rusland

  • • Hoe kan ik het visum voor Rusland aanvragen?

    De aanvraagprocedure van het start online. Open hiervoor het online aanvraagformulier voor het visum Rusland. Na het invullen van de gegevens van de reiziger(s) kan de aanvraag eenvoudig worden betaald. Dat kan met iDeal, PayPal, Bancontact of creditcard. Na de betaling ontvangt u een e-mail met instructies over het aanleveren van de benodigde documenten. U kunt kiezen deze zelf af te komen geven, deze naar ons te verzenden per post of koerier, of gebruikmaken van onze veilige ophaalservice. Na toekenning ontvangt u het paspoort met visum Rusland weer terug. Dat gebeurt op de wijze die u heeft geselecteerd in het aanvraagformulier; aangetekend, per koerier, afhalen bij ons of op Schiphol.

  • • Wanneer kan/moet ik mijn visum Rusland aanvragen?

    Het aanvragen van het visum Rusland is mogelijk tussen 90 dagen en ongeveer een week voor vertrek (afhankelijk van het gekozen visumtype). Om zeker te zijn van een tijdig toegekend visum wordt geadviseerd de aanvraag enkele weken voor vertrek in te dienen. Meer informatie hierover vindt u op de pagina met levertijden.

    Let op: als u een visum Rusland aanvraagt terwijl u al een geldig visum voor Rusland in uw paspoort heeft, dan vervalt de geldigheid van het oude visum. Er kan maximaal één geldig visum Rusland tegelijk in een paspoort zitten.

    Bekijk ook de overige voorwaarden van het visum Rusland.

  • • Is er een spoedprocedure?

    Ja, er zijn verschillende spoedprocedures voor Rusische visums. Een spoedaanvraag voor het toeristenvisum duurt 6 in plaats van de normale 10 werkdagen. Een spoedaanvraag voor een zakelijk visum Rusland duurt 4 dagen in plaats van de normale 6 of 9 werkdagen (afhankelijk van het visumtype). Meer weten over de kosten van de verschillende spoedprocedures en de manier waarop de levertijd berekend wordt? Lees dan de pagina over de kosten en levertijden.

  • • Kan ik een groepsaanvraag indienen?

    Ja. In één aanvraagformulier kunnen meerdere reizigers worden toegevoegd die samen naar Rusland reizen. Dit bespaart invulwerk, doordat veel gegevens slechts eenmaal hoeven worden ingevuld.

  • • Welke documenten en gegevens moet ik aanleveren?

    Dit hangt af van uw reisdoel (zakelijk of toeristisch), de door u gewenste geldigheidstermijn van het visum en het aantal benodigde inreizen in Rusland. Na het indienen van de online aanvraag van het visum Rusland ontvangt u een persoonlijke e-mail met instructies het aanleveren van de benodigde documenten in uw situatie. Welke documenten dat zullen zijn kunt u ook zelf nagaan op de pagina met het overzicht van aan te leveren documenten voor een Russische visumaanvraag.

  • • Hoe moet ik mijn paspoort en documenten verzenden?

    U kunt een keuze maken uit de volgende aanlevermethoden: zelf afleveren, zelf verzenden (aangetekend of per koerier), door ons laten ophalen (op de volgende werkdag, of bij spoed nog op dezelfde dag).

    Onze ophaalservice kan soms nog worden ingezet op dezelfde werkdag. Of dit mogelijk is en wat de kosten hiervan zijn is afhankelijk van het tijdstip, de ophaallocatie en drukte bij onze koeriersdienst. Ook de kosten van de ophaaldienst voor de volgende werkdag zijn afhankelijk van de ophaallocatie. Vraag telefonisch naar de mogelijkheden van de ophaaldienst.

  • • Hoe krijg ik het paspoort met visum Rusland weer terug?

    Het retour ontvangen van het paspoort met daarin het visum Rusland kan op verschillende manieren. In het online aanvraagformulier kunt u aangeven welke van onderstaande opties de voorkeur heeft: zelf ophalen, ophalen op Schiphol (toeslag: € 44,95), aangetekende verzending (toeslag: € 29,95), verzending per koerier, volgende werkdag (toeslag € 39,95), verzending per koerier, dag van toekenning (toeslag op aanvraag)*.

    *Dit is niet altijd mogelijk. Vraag telefonisch naar de mogelijkheden.

    Bovenstaande prijzen zijn per order en niet per visum. Worden met één aanvraagformulier meerdere visums aangevraagd, dan blijven de totale verzendkosten gelijk.

  • • Hoe en wanneer moet ik betalen?

    Het visum dient te worden betaald na het indienen van het online aanvraagformulier. Betalen kan per iDeal, Bancontact, PayPal of creditcard. Indien er een toeslag wordt gerekend voor de door u gekozen ophaal- of verzendmethode wordt deze direct bij het totaalbedrag opgeteld. Alleen als u gebruikmaakt van een spoedkoerier op maat (voor ophalen of verzenden) worden de kosten achteraf gefactureerd.

  • • Kan ik een bestaand visum Rusland verlengen?

    Nee. Het is niet mogelijk een visum te verlengen. Houd er ook rekening mee dat bij elke nieuwe aanvraag voor een visum Rusland eventuele oude visums voor Rusland direct ongeldig worden verklaard. Dien dus pas een aanvraag in voor een nieuw visum als u geen gebruik meer wilt maken van eventueel eerder verleende visa.

Benodigde gegevens en documenten

  • • Waaraan moet mijn paspoort voldoen?

    In het online aanvraagformulier vult u in wanneer u Rusland na uw bezoek weer zult verlaten. Het paspoort waarin het visum Rusland wordt aangebracht moet nog minimaal zes maanden geldig zijn na die vertrekdatum.

    Indien een aanvraag wordt ingediend voor een multiple entry visum (dus voor 3 reizen of meer) wordt bovenstaande eis aangescherpt en moet het paspoort nog minimaal 12 maanden geldig zijn bij elke aankomst in Rusland.

    Behalve de geldigheidstermijn van het paspoort is het uit praktische oogpunt ook vereist nog minimaal twee tegenover elkaar liggende pagina’s in het paspoort vrij te hebben. Ook mag het paspoort niet worden aangeleverd in een hoesje of omslag.

  • • Staat er een 0 (het cijfer nul) of een O (de letter) in mijn paspoortnummer?

    In een Nederlands paspoortnummer komen cijfers en letters voor. Soms is niet goed te zien of er een cijfer 0 of letter o in het paspoortnummer staat. De letter o komt in het Nederlandse paspoortnummer nooit voor. Het gaat dus altijd om het cijfer 0. Het paspoortnummer is niet hoofdlettergevoelig, het maakt dus niet uit of u kleine letters of hoofdletters invult.

    Belgische paspoortnummers bestaan altijd uit twee letters, gevolgd door zes of zeven cijfers.

    Dient u uw aanvraag voor een visum Rusland in via VisumBuitenland.be? Dan wordt altijd gecontroleerd of u geen letter O en cijfer 0 heeft omgewisseld. Als deze fout wordt opgemerkt, zal die altijd meteen voor u worden gecorrigeerd. Zo kunt u alsnog probleemloos op reis.

    Heeft u een visum aangevraagd via een andere website? Dan wordt deze fout in de meeste gevallen niet gecorrigeerd en kan het zijn dat uw visum ongeldig is. Het is niet mogelijk een paspoortnummer nog te wijzigen; u moet dan een volledig nieuw visum aanvragen.

  • • Waar moet mijn pasfoto aan voldoen?

    Deze moet hardcopy (dus op papier en niet digitaal) worden aangeleverd in het formaat 35x45mm. De foto moet van hoge kwaliteit zijn, in kleur. Hoofdbedekking op de pasfoto is alleen toegestaan indien dit uit religieuze overweging is; ook dan moet het gelaat geheel zichtbaar te zijn.

  • • Waar haal ik het ambassadeformulier vandaan?

    Dit formulier ontvangt u per e-mail nadat u het online aanvraagformulier heeft ingediend en de betaling heeft voltooid. Het formulier wordt door een visumexpert voor u ingevuld met de informatie die u in het online formulier heeft ingevuld. U hoeft dit formulier dan ook enkel nog te ondertekenen en samen met de overige documenten (paspoort etc.) aan te leveren.

  • • Hoe kom ik aan een uitnodigingsbrief?

    Als u voor een vakantie naar Rusland reist kunt u uw uitnodigingsbrief meestal laten opstellen door uw reisbureau, touroperator of de accommodatie waar u in Rusland gaat overnachten. Lukt dit niet? Dan kunt u de uitnodigingsbrief ook door ons laten verzorgen, hiervoor wordt aanvullende kosten in rekening gebracht. Als u hiervan gebruik wilt maken hoeft u dit enkel aan te vinken in het online aanvraagformulier, de verdere verwerking verloopt dan automatisch correct.

    Als u zakelijk naar Rusland reist kunt u deze laten opstellen door de organisatie die u gaat bezoeken. Ook de Federal Migration Service en het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken kan deze leveren. Lukt het niet deze (tijdig) te verkrijgen? Dan kunt u dit ook uitbesteden aan onze visumexperts. De prijs daarvan is op aanvraag en afhankelijk van de urgentie en het type visum dat vereist is. Neem hiervoor telefonisch contact op.

  • • Wat is een Ruslandverklaring en hoe kom ik daar aan?

    Een Ruslandverklaring is een verklaring van uw reisverzekering waarin staat dat u verzekerd bent tijdens uw verblijf in Rusland. Omdat er enkele specifieke voorwaarden aan deze verklaring worden gesteld wordt het ook wel Ruslandverklaring genoemd. Als u hiernaar vraagt bij uw reisverzekering kan meestal een standaarddocument worden aangeleverd, dat u kunt gebruiken bij uw visumaanvraag.

  • • Moet ik een werkgeversverklaring aanleveren?

    Dit is alleen nodig als u een zakelijk visum voor Rusland aanvraagt. Wat er in de werkgeversverklaring moet staan leest u op de pagina met uitleg over de aan te leveren documenten. U ontvangt na het invullen van het online formulier ook een voorbeeld per e-mail, die hoeft alleen te worden ingevuld en ondertekend door de werkgever.

  • • Moet ik al vliegtickets en overnachtingen hebben geboekt om het visum Rusland te kunnen aanvragen?

    Vooraf een hotel of andere accommodatie boeken is enkel noodzakelijk indien de organisatie die uw uitnodigingsbrief deze eis stelt. Indien u het opstellen van de uitnodigingsbrief aan ons uitbesteed, hoeft u nog geen overnachtingen te boeken voordat u het visum kunt aanvragen.

    Vooraf vluchten boeken is alleen noodzakelijk als u een aanvraag indient voor een multiple entry visum Rusland van 3 inreizen of meer. U moet dan een bevestiging van de boekingen aanleveren bij uw paspoort.

Een aanvraag wijzigen of annuleren

  • • Ik heb een fout ingevuld of iets verkeerd aangeleverd, wat nu?

    Laat dat zo snel mogelijk weten, door contact met ons op te nemen. Of uw aanvraag nog gecorrigeerd kan worden is afhankelijk van de aard van de fout en de status van de aanvraag.

  • • Kan ik mijn aanvraag nog annuleren?

    Zodra wij uw paspoort en overige documenten hebben ontvangen nemen wordt uw aanvraag in behandeling genomen. Vanaf dat moment is het niet meer mogelijk een aanvraag te annuleren. Heeft u uw documenten nog niet aangeleverd en wilt u een aanvraag annuleren? Neem dan contact op; dat kan per e-mail of telefoon.

Overige/andere vragen

  • • Hoe gaan jullie om met persoonlijke gegevens?

    Wij gebruiken uw gegevens enkel en alleen voor de verwerking van uw visumaanvraag. Daarnaast respecteren wij de privacy van alle gebruikers van onze site en dragen wij er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft tijdens uw aanvraag vertrouwelijk wordt behandeld. Belangrijk om te weten, is dat uw gegevens niet worden verkocht en ook niet worden gebruikt voor welke andere commerciële doeleinden dan ook.

    Mocht u nog vragen over uw privacy hebben, bekijk dan ons privacybeleid of neem contact met ons op.

  • • Het lukt me niet, waar vind ik meer informatie of hulp?

    Probeer altijd eerst op deze pagina het antwoord op uw vraag te vinden; op deze manier kunt u namelijk snel het antwoord vinden op uw vraag over het visum van Rusland.

    Mocht u op deze pagina geen antwoord op uw vraag vinden, dan helpen wij u natuurlijk graag. Klik hier om contact met ons op te nemen.

Geen antwoorden gevonden op basis van uw trefwoorden... Laat alle vragen zien of probeer het opnieuw.
Of neem gerust contact met ons op, wij helpen u graag.

VisumBuitenland.be is een commercieel en professioneel visumbureau en ondersteunt reizigers onder andere bij het verkrijgen van het visum voor Rusland. VisumBuitenland.be treedt op als bemiddelaar en maakt op geen enkele wijze deel uit van een overheid. Een visum aanvragen kan ook rechtstreeks bij de immigratiedienst (65 EUR per visum). Echter, niet met Nederlandstalige ondersteuning. Als u uw aanvraag indient via VisumBuitenland.be, staat ons supportcenter u 24 uur per dag, 7 dagen per week te woord. Daarnaast controleren wij uw aanvraag en alle door u aangeleverde documenten handmatig voordat we deze namens u indienen bij de immigratiedienst. Indien we hierbij fouten of onvolledigheden vermoeden, nemen we direct persoonlijk contact met u op, om te zorgen dat uw aanvraag alsnog snel en correct kan worden verwerkt. Om gebruik te maken van onze dienstverlening betaalt u ons 65 EUR aan consulaire kosten, die wij namens u betalen aan de immigratiedienst, alsmede € 39,95 aan servicekosten als vergoeding voor onze bemiddeling, inclusief btw. Onze diensten hebben al vele reizigers behoed voor grote problemen tijdens hun reis. Mocht een aanvraag ondanks onze ondersteuning en controle toch worden afgekeurd, dan vergoeden wij het volledige aankoopbedrag (tenzij voor dezelfde reiziger al eerder een aanvraag voor een visum Rusland is afgekeurd). Lees hier meer over onze diensten.