Nieuwsbericht | | 08-11-2024 | ±2 minuten leestijd

De Britse autoriteiten veranderen op veel locaties van commerciële visumpartner. De verandering wordt stapsgewijs uitgerold en zal waarschijnlijk gevolgen hebben voor personen die met een visumaanvraag voor het Verenigd Koninkrijk bezig zijn. Het zal echter geen invloed hebben op reizigers die met een ETA reizen.

Nieuwe commerciële visumaanbieder

Tot voor kort werkte de Britse immigratiedienst hoofdzakelijk samen met het bedrijf TLScontact voor het beheer van verschillende visumloketten in binnen- en buitenland. De immigratiedienst heeft nu echter aangekondigd dat er met andere partners zal worden samengewerkt. De visumloketten in het buitenland zullen in de komende maanden worden overgeheveld aan VFS Global, de mondiale marktleider in de sector. Deze overname moet in januari 2025 voltooid zijn. Daarnaast krijgen ook de visumloketten in het Verenigd Koninkrijk een nieuwe zakenpartner. Tot oktober 2024 was het bedrijf Sopra Steria verantwoordelijk voor het beheer van de visumloketten in het land. TLScontact heeft deze visumloketten inmiddels overgenomen.

Visumloketten veranderen stapsgewijs van eigenaar

Tussen september 2024 en januari 2025 zullen de Britse visumloketten in het buitenland van eigenaar veranderen. VFS Global zal de visumaanvraagcentra in Afrika, Europa, het Midden-Oosten en Centraal-Azië gaan beheren. De verandering van de dienstverlener zal in twee fasen worden doorgevoerd, afhankelijk van het land.

VFS Global zal vanaf 22 oktober 2024 haar dienstverlening starten in een aantal Afrikaanse landen, waaronder Algerije, Kenia, Zuid-Afrika en Marokko. Vanaf 5 november 2024 begint de tweede fase, die vooral landen in het Midden-Oosten zal omvatten, maar ook enkele Europese landen zoals Frankrijk en Cyprus.

Gevolgen voor visumaanvragers

Personen die onlangs een visum voor het Verenigd Koninkrijk hebben aangevraagd, zullen per e-mail op de hoogte worden gesteld over de stappen die moeten worden ondernomen. Belangrijk om te weten is dat deze verandering van dienstverlener geen invloed heeft op de aanvraagprocedure. Het zal verder ook geen invloed hebben op de deadlines voor het aanleveren van documenten. Aanvragers die al een afspraak hadden gemaakt, kunnen gewoon naar hetzelfde visumloket gaan, ook al wordt het nu beheerd door een ander bedrijf.

Geen gevolgen voor het ETA UK

In oktober 2023 heeft het Verenigd Koninkrijk een nieuw elektronisch reisdocument ingevoerd: het ETA voor het Verenigd Koninkrijk. Het aanvragen van een ETA is voor enkele nationaliteiten nu al verplicht. Pas in april 2025 zal het ETA-systeem echter volledig operationeel zijn. Dan zullen ook burgers uit andere Europese landen een ETA moeten aanvragen voor hun reis naar het Verenigd Koninkrijk.

Hierbij moet worden benadrukt dat de verandering van dienstverlener voor het verwerken van visumaanvragen alleen gevolgen heeft voor personen die een traditioneel papieren visum aanvragen. Reizigers die een ETA aanvragen worden niet door deze maatregel getroffen. Het ETA UK zal daarom vanaf april de snelste en goedkoopste manier zijn om een reistoestemming voor het Verenigd Koninkrijk te verkrijgen.

VisumBuitenland.be is een commercieel en professioneel visumbureau en ondersteunt reizigers onder andere bij het verkrijgen van het visum voor Verenigd Koninkrijk. VisumBuitenland.be is officieel partner van de International Air Transport Association, IATA, met lidnummer 57231226, treedt op als bemiddelaar, is geen advocatenkantoor, heeft ook geen advocaten in dienst, levert geen juridisch advies en maakt op geen enkele wijze deel uit van een overheid. Een visum aanvragen kan ook rechtstreeks bij de immigratiedienst (10 GBP per visum, via apply-for-an-eta.homeoffice.gov.uk). Echter, niet met Nederlandstalige ondersteuning. Als u uw aanvraag indient via VisumBuitenland.be, staat ons supportcenter u 24 uur per dag, 7 dagen per week te woord. Daarnaast controleren wij uw aanvraag en alle door u aangeleverde documenten handmatig voordat we deze namens u indienen bij de immigratiedienst. Indien we hierbij fouten of onvolledigheden vermoeden, nemen we direct persoonlijk contact met u op, om te zorgen dat uw aanvraag alsnog snel en correct kan worden verwerkt. Om gebruik te maken van onze dienstverlening betaalt u ons 10 GBP aan consulaire kosten, die wij namens u betalen aan de immigratiedienst, alsmede € 27,95 aan servicekosten als vergoeding voor onze bemiddeling, inclusief btw. Onze diensten hebben al vele reizigers behoed voor grote problemen tijdens hun reis. Mocht een aanvraag ondanks onze ondersteuning en controle toch worden afgekeurd, dan vergoeden wij het volledige aankoopbedrag (tenzij voor dezelfde reiziger al eerder een aanvraag voor een visum Verenigd Koninkrijk is afgekeurd). Lees hier meer over onze diensten.