Nieuwsbericht | | 16-09-2025 | ±2 minuten leestijd

Indonesië introduceert de nieuwe arrival card “All Indonesia”. Reizigers moeten deze digitale aankomstkaart vooraf invullen. Naast de aankomstkaart hebben reizigers nog steeds een (e-)visum nodig.

Testfase in september

Voorafgaand aan een volledige invoering hebben de Indonesische autoriteiten een testfase gepland. Deze start op 1 september. Tijdens de testfase moeten alle reizigers de aankomstkaart invullen als ze op de luchthavens Jakarta, Bali of Surabaya aankomen.

Eerder heeft de Indonesische regering het gloednieuwe onlineportaal All Indonesia gepresenteerd, waarop reizigers toekomstig het inreisformulier kunnen invullen. De aankomstkaart is een aanvulling op het verplichte (e-)visum voor Indonesië.

Wat is het portaal All Indonesia?

De bedoeling van het portaal is om alle procedures en formaliteiten voor de aankomst in Indonesië op één plek te verzamelen. Dat betekent dat reizigers alle procedures voor de immigratiedienst, de douane en gezondheidsverklaringen op dezelfde website kunnen regelen. Vroeger moesten hiervoor verschillende stappen worden doorlopen op meerdere websites.

Reizigers moeten de volgende gegevens in het nieuwe inreisformulier invullen:

  • Persoonlijke gegevens
  • Aankomst- en vertrekdatum
  • Aankomstlocatie en vluchtnummer (of nummer cruise)
  • Naam hotel/accommodatie
  • Gezondheidsverklaring
  • Douane en in te voeren goederen

Aankomstkaart vanaf 1 oktober op alle luchthavens verplicht

Volgens het plan van de Indonesische regering wordt de nieuwe aankomstkaart na afloop van de testfase op 1 oktober op alle luchthavens van het land verplicht gesteld. Het is nog niet helemaal duidelijk of de nieuwe regeling ook voor reizigers zal gelden die in een zeehaven of landgrensovergang in Indonesië arriveren. Het invullen van de aankomstkaart is in elk geval gratis.

Formulier kan desnoods ook na aankomst worden ingevuld

Reizigers kunnen vanaf 3 dagen voor aankomst in Indonesië het formulier op All Indonesia invullen. Wat gebeurt er als u vergeet om het formulier voor vertrek in te vullen? Als u vergeet om de aankomstkaart voor vertrek in te vullen kunt u dit nog op de luchthaven in Indonesië doen. Daarvoor heeft de immigratiedienst QR-codes op de luchthaven geplaatst waarmee reizigers direct naar All Indonesia worden doorgestuurd. Naast de website bestaat er ook een app van de Indonesische immigratiedienst die reizigers kunnen gebruiken.

De immigratiedienst van Indonesië raadt wel aan om de aankomstkaart voor aankomst in het land in te vullen. Als het formulier pas op het laatste moment wordt ingevuld kunnen wachttijden en vertragingen ontstaan bij de controle door de douane, omdat de gegevens nog verwerkt moeten worden.

Ingewikkelde formaliteiten doorlopen voor een vakantie?

Over het algemeen zijn de nodige formaliteiten voor een vakantie in Indonesië vrij beperkt. Als u voor een vakantie van maximaal 30 dagen naar Indonesië wilt reizen, is het e-visum de beste optie. Dit is een digitale reistoestemming die online kan worden aangevraagd. Een bezoek aan de ambassade is dus niet nodig. Op deze website kunt u gebruikmaken van een Nederlandstalig aanvraagformulier Nederlandstalig aanvraagformulier met nuttige uitleg bij elk invulveld. Hier vindt u meer details over de voorwaarden. De meeste aanvragen worden binnen 7 dagen goedgekeurd. Vliegt u al binnenkort? Dien dan een spoedaanvraag in om het visum met grote kans al binnen 24 uur te ontvangen. Op die manier arriveert u stressvrij op uw droombestemming in Indonesië.

VisumBuitenland.be is een commercieel en professioneel visumbureau en ondersteunt reizigers onder andere bij het verkrijgen van het visum voor Indonesië. VisumBuitenland.be is officieel partner van de International Air Transport Association, IATA, met lidnummer 57231226, treedt op als bemiddelaar, is geen advocatenkantoor, heeft ook geen advocaten in dienst, levert geen juridisch advies en maakt op geen enkele wijze deel uit van een overheid. Een visum aanvragen kan ook rechtstreeks bij de immigratiedienst (519.500 IDR per visum, via evisa.imigrasi.go.id). Echter, niet met Nederlandstalige ondersteuning. Als u uw aanvraag indient via VisumBuitenland.be, staat ons supportcenter u 24 uur per dag, 7 dagen per week te woord. Daarnaast controleren wij uw aanvraag en alle door u aangeleverde documenten handmatig voordat we deze namens u indienen bij de immigratiedienst. Indien we hierbij fouten of onvolledigheden vermoeden, nemen we direct persoonlijk contact met u op, om te zorgen dat uw aanvraag alsnog snel en correct kan worden verwerkt. Om gebruik te maken van onze dienstverlening betaalt u ons 519.500 IDR aan consulaire kosten, die wij namens u betalen aan de immigratiedienst, alsmede € 38,06 aan servicekosten als vergoeding voor onze bemiddeling, inclusief btw. Onze diensten hebben al vele reizigers behoed voor grote problemen tijdens hun reis. Mocht een aanvraag ondanks onze ondersteuning en controle toch worden afgekeurd, dan vergoeden wij het volledige aankoopbedrag (tenzij voor dezelfde reiziger al eerder een aanvraag voor een visum Indonesië is afgekeurd). Lees hier meer over onze diensten.