Vul hieronder een trefwoord in om snel het antwoord te vinden op uw vraag over het visum Indonesië

Informatie over het visum Indonesië

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis naar Indonesië?

    Voor een reis naar Indonesië is een visum verplicht. Dit geldt voor reizigers van alle nationaliteiten, met uitzondering van staatsburgers van enkele Aziatische landen. Heeft u de nationaliteit van Nederland, België, een ander EU-land, Zwitserland of het Verenigd Koninkrijk? Dan kunt u het zogeheten e-visum eenvoudig online aanvragen. Als u een andere nationaliteit heeft, kunt u op deze pagina controleren of u in aanmerking komt voor het e-visum voor Indonesië.

    Vraag hier uw visum voor Indonesië aan

    Het visum voor Indonesië dat u op deze website kunt aanvragen is geldig voor een verblijf van 30 dagen. Het is geschikt voor toeristische reizen, waartoe ook het bezoeken van familie en vrienden behoort. Controleer voor het indienen van de visumaanvraag nog wel de voorwaarden.

    De aanvraag kan middels een digitaal formulier worden ingediend. Na het invullen van het formulier kunnen de kosten online worden voldaan en enkele documenten worden aangeleverd. De volledige aanvraagprocedure kan binnen 10 minuten worden voltooid. Het visum wordt vervolgens na gemiddeld 7 dagen per e-mail verstrekt. Voor spoedaanvragen geldt een gemiddelde levertijd van slechts 24 uur.

    Dien direct een visumaanvraag in

    Reist u naar Indonesië voor een overstap? Als u de internationale transitzone van het vliegveld niet verlaat en uw overstaptijd minder dan 8 of 24 uur (afhankelijk van het vliegveld) bedraagt, heeft u meestal geen visum nodig. Zie voor meer informatie de vraag ‘Heb ik een visum nodig voor een overstap?’.

  • Wat voor soort visum heb ik nodig?

    Reist u voor een vakantie naar Indonesië? Dan heeft u een visum nodig. U kunt eenvoudig online een e-visum aanvragen. Dit visum is geldig voor een verblijf van 30 dagen. Eenmaal in Indonesië aangekomen, kunt u de toegestane verblijfsduur met nogmaals 30 dagen laten verlengen. De kosten bedragen € 64,95 per visum en de gemiddelde levertijd is 7 dagen (24 uur bij spoed).

    Vraag hier uw e-visum voor Indonesië aan

    Reist u voor een zakenreis of een ander reisdoel naar Indonesië dat niet toeristisch is? In dat geval kunt u geen gebruikmaken van de aanvraagprocedure op deze website. Mogelijk komt u in aanmerking voor een ander type e-visum. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met de Indonesische ambassade.

    Naast de online aanvraagprocedure bestaat ook de mogelijkheid om een visum via de Indonesische ambassade aan te vragen. In dat geval moet u een afspraak maken bij de ambassade om daar de benodigde documenten persoonlijk aan te leveren. Ten slotte is het onder bepaalde omstandigheden mogelijk om een visum bij aankomst in Indonesië aan te vragen. In dat geval moet u op het vliegveld in een extra rij gaan staan. De wachttijden kunnen soms erg lang zijn. Als u het visum vooraf online aanvraagt, kunt u meteen door de immigratiecontroles.

    Vraag uw visum Indonesië online aan

  • Heb ik een visum nodig voor een overstap?

    Reist u naar Indonesië om daar over te stappen op een andere vlucht? In dat geval is een visum niet altijd nodig. In sommige gevallen kan echter ook voor een overstap een visum nodig zijn. Dit hangt ervan af hoelang u op het Indonesische vliegveld verblijft en of u de internationale transitzone verlaat.

    Als u de internationale transitzone van een vliegveld verlaat, heeft u altijd een visum nodig. Dit is nodig als u uw bagage voor uw vervolgvlucht moet inchecken of als u naar een andere terminal moet gaan. Controleer voor vertrek of dit in uw geval nodig is. Bij twijfel kunt u uw luchtvaartmaatschappij contacteren.

    Verlaat u de internationale transitzone van het vliegveld niet? Dan heeft u meestal geen visum nodig. Houd echter rekening met het feit dat uw verblijf op het Indonesische vliegveld in dat geval niet meer dan 8 uur mag duren. Stapt u over op de internationale luchthaven Soekarno-Hatta? In dat geval mag uw overstap maximaal 24 uur duren zonder dat u een visum nodig heeft.

    Heeft u een visum nodig voor uw overstap? Dan kunt u uw visum eenvoudig online aanvragen.

  • Aan welke visumvoorwaarden moet ik voldoen?

    Als u het visum voor Indonesië op deze website wilt aanvragen, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen. U moet tijdens het indienen van uw aanvraag, bij aankomst in Indonesië en gedurende uw verblijf in het land aan de volgende voorwaarden voldoen.

    1. Paspoort: U moet in het bezit zijn van een regulier paspoort dat is verstrekt door Nederland, België, een ander EU-land, het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland. Heeft u het paspoort van een ander land? Controleer op de volgende pagina welke nationaliteiten in aanmerking komen voor het e-visum. Heeft u alleen een noodpaspoort, ID-kaart of een ander reisdocument? Dan kunt u de aanvraag niet op deze website indienen. Het paspoort moet nog minimaal 6 maanden geldig zijn op het moment dat u Indonesië verlaat.

    2. Reisdoel: Het e-visum voor Indonesië dat u op deze website kunt aanvragen is een toeristenvisum. Dit betekent dat u het visum onder andere mag gebruiken om bezienswaardigheden te bekijken, naar het strand te gaan, recreatieve cursussen te volgen, naar beurzen te gaan en familie te bezoeken. Ook mag u het visum voor een overstap in Indonesië gebruiken. U mag echter niet in dienst treden bij een Indonesische werkgever (ook niet als vrijwilliger), goederen of diensten verkopen of als spreker op een evenement optreden.

    3. Financiële middelen: Om met een visum naar Indonesië te mogen reizen moet u over voldoende financiële middelen beschikken om uw reis te bekostigen. In de praktijk wordt dit niet altijd gecontroleerd, maar u kunt worden gevraagd om een bewijs te tonen dat u uw verblijf zelf kunt financieren.

    4. Reisplannen: Met het e-visum mag u via verschillende luchthavens, zeehavens en grensovergangen in Indonesië arriveren. Op de pagina over de visumvoorwaarden vindt u de volledige lijst van toegestane aankomstlocaties. Tijdens het aanvragen van uw visum moet u ook al een ticket voor uw terugreis aanleveren. Deze moet binnen 30 dagen na aankomst plaatsvinden. Ook moet u in het aanvraagformulier een eerste overnachtingsplaats opgeven. U mag later van deze plannen afwijken, maar houd wel rekening met de geldigheidsduur van het visum.

    Voldoet u aan de voorwaarden?

    Vraag hier een toeristenvisum voor Indonesië aan

    Voldoet u niet aan de voorwaarden? Neem dan contact op met de Indonesische ambassade om na te gaan hoe u alsnog een visum kunt verkrijgen.

  • Hoe lang is het visum voor Indonesië geldig?

    Het visum voor Indonesië dat u op deze website kunt aanvragen staat een verblijf van maximaal 30 dagen in Indonesië toe. Het visum heeft een geldigheidsduur van 90 dagen, waarbinnen u in Indonesië moet arriveren. Deze geldigheidsduur begint op de dag dat het visum wordt verstrekt. Als u binnen de geldigheidsduur van 90 dagen in Indonesië arriveert, mag u vervolgens altijd maximaal 30 dagen in het land doorbrengen, ongeacht of u op de eerste of laatste dag van de geldigheidsduur arriveert.

    Het visum is geldig voor een enkele reis naar Indonesië (single-entry). Als u het land verlaat, verloopt de geldigheid van het visum meteen, onafhankelijk van hoelang u in Indonesië bent verbleven. Wilt u meerdere keren naar Indonesië reizen? Dan moet u of telkens een nieuw visum aanvragen of een ander type visum (multiple-entry) aanvragen. Bij vragen over andere visumtypes kunt u terecht bij de Indonesische ambassade.

    U heeft de mogelijkheid om de toegestane verblijfsduur met het visum met nogmaals 30 dagen te verlengen, zodat u in totaal 60 dagen in Indonesië kunt verblijven. Dit kan online of bij een kantoor van de immigratiedienst in Indonesië. VisumBuitenland.be kan u niet helpen met het verlengen van uw visum.

    U kunt uw visumaanvraag al zo lang voor vertrek indienen als u wilt. Als u over meer dan 60 dagen naar Indonesië reist, wordt uw aanvraag in de wacht gezet. Dit voorkomt dat uw visum verloopt voordat u in Indonesië arriveert. 60 dagen voor uw verwachte aankomst wordt u automatisch per e-mail geïnformeerd hoe u uw aanvraag kunt voltooien.

    Direct naar het online aanvraagformulier

  • Hoe ontvang ik het visum?

    Nadat de aanvraag volledig is ingediend, wordt hij in behandeling genomen door een visumspecialist van VisumBuitenland.be. Als alles in orde is, ontvangt u een bevestiging per e-mail. Vanaf dat moment gaat de levertijd van gemiddeld 7 dagen in (of gemiddeld 24 uur bij spoed). Uw aanvraag wordt door de Indonesische immigratiedienst gekeurd en zij verstrekken vervolgens het visum als pdf. U ontvangt een e-mail en een sms, zodra uw aanvraag is verwerkt. De e-mail bevat een uitleg over hoe u het visum kunt downloaden en uitprinten op uw beveiligde statuspagina.

  • Moet ik nog rekening houden met het coronavirus?

    De coronamaatregelen zijn al vaak gewijzigd. Daarom wordt u geadviseerd om ruim voor vertrek én net voor vertrek de pagina te lezen met de actuele maatregelen tegen Covid-19 in Indonesië.

    Controleer de coronamaatregelen voor reizen naar Indonesië

De online aanvraagprocedure

  • Hoe kan ik een visum voor Indonesië aanvragen?

    De eenvoudigste manier om aan een visum voor Indonesië te komen is middels een online aanvraag. Op deze website kunt u eenvoudig een toeristisch e-visum voor Indonesië aanvragen waarmee u maximaal 30 dagen in Indonesië mag verblijven. U kunt de toegestane verblijfsduur later tot in totaal maximaal 60 dagen verlengen.

    Begin hier met uw online visumaanvraag

    De online aanvraag begint met het invullen van een digitaal formulier. Hierin moet u een aantal persoonlijke vragen beantwoorden en uw reisplannen invullen. Het is maar een kort formulier dat binnen enkele minuten kan worden ingevuld. Het is wel belangrijk dat u de paspoorten van alle personen bij de hand heeft voor wie u een visum wilt aanvragen.

    Nadat u het aanvraagformulier heeft ingevuld, kunt u een betaalmethode kiezen en de visumkosten voldoen. Hiervoor heeft u de keuze uit onder andere iDEAL, Bancontact, creditcard, PayPal, Google Pay en Apple Pay. Het visum kost € 64,95 per persoon en voor spoedaanvragen wordt een toeslag berekend van € 17,50 bovenop de visumkosten.

    Nadat u de kosten heeft voldaan, moet u nog enkele documenten uploaden. Hierbij gaat het om het volgende:

    1. Een digitale pasfoto (een nette en scherpe selfie voldoet meestal ook)
    2. Een foto of scan van het paspoort
    3. Een boekingsbevestiging van uw terugvlucht of doorreis vanuit Indonesië

    Nadat u de benodigde documenten heeft aangeleverd, wordt uw aanvraag gecontroleerd door een visumspecialist van VisumBuitenland.be. Bij een fout of onduidelijkheid wordt contact met u opgenomen, zodat u de fout kunt corrigeren. Als alles in orde is, wordt uw aanvraag doorgestuurd naar de immigratiedienst van Indonesië. Het visum wordt gemiddeld 7 dagen na het indienen van de aanvraag per e-mail verstrekt. Bij spoedaanvragen wordt het visum gemiddeld al na 24 uur verstrekt.

    Dien meteen een visumaanvraag in

  • Moet ik ergens langskomen om het visum aan te vragen?

    U kunt het visum vanuit huis aanvragen. De volledige aanvraagprocedure kan online worden voltooid, dus het is niet nodig om naar de Indonesische ambassade of een consulaat te gaan. Bekijk eerst de voorwaarden van het e-visum om te controleren of u in aanmerking komt. Als u niet aan de voorwaarden voldoet, moet u het visum bij de ambassade aanvragen.

    Vraag hier het e-visum voor Indonesië online aan

  • Wanneer moet ik het visum aanvragen?

    U kunt uw visumaanvraag al zo lang voor vertrek indienen als u wilt. U moet wel al weten wanneer u naar Indonesië reist en waar u gaat overnachten. Ook moet u een ticket van uw terug- of doorreis aanleveren. Dit kan een vluchtticket, busticket of een ticket van een cruise zijn. U mag later van uw aankomst- en vertrekdata, uw accommodatie of uw geboekte terugreis afwijken, maar houd rekening met de geldigheidsduur van het visum.

    U wordt geadviseerd om het visum aan te vragen, zodra u een accommodatie in Indonesië en uw terugreis heeft geboekt. Als u over meer dan 60 dagen naar Indonesië reist, wordt uw aanvraag eerst in de wacht gezet. U wordt 60 dagen voor uw verwachte aankomst in Indonesië geïnformeerd over hoe u de aanvraag kunt voltooien. Dit zorgt ervoor dat uw visum daadwerkelijk geldig is voor uw reis en niet verloopt voordat u vertrekt.

    Als u binnen 60 dagen naar Indonesië reist, wordt uw aanvraag meteen in behandeling genomen. Het duurt gemiddeld 7 dagen totdat de aanvraag volledig is verwerkt. Bij spoedaanvragen wordt de aanvraag gemiddeld al na 24 uur verwerkt. Deze levertijden zijn gemiddeldes en kunnen niet worden gegarandeerd. Ze gelden vanaf het moment dat alle documenten in goede orde zijn ontvangen. Het is altijd verstandig om de aanvraag ruim op tijd in te dienen om problemen te voorkomen.

  • Welke gegevens en documenten heb ik nodig?

    Om een visum voor Indonesië aan te vragen moet u een digitaal formulier indienen en documenten uploaden. Het is verstandig om de volgende gegevens en documenten voor te bereiden voordat u begint met het aanvragen:

    1. De reisplannen: in het aanvraagformulier moet u enkele gegevens over uw aanstaande reis naar Indonesië invullen. U wordt gevraagd naar uw verwachte aankomstdatum, uw reisdoel en uw eerste overnachtingsplaats. U moet ook al uw terugreis boeken voordat u de visumaanvraag indient.

    2. De paspoortgegevens: in het aanvraagformulier moet u de paspoortgegevens van alle reizigers invullen voor wie u een visum wilt aanvragen. Hiervoor heeft u het originele paspoort of een foto/scan van de informatiepagina van het paspoort nodig.

    3. Een digitale pasfoto: u moet een digitale pasfoto van iedere reiziger in uw aanvraag aanleveren. Dit moet een scherpe kleurenfoto zijn van het gezicht van de betreffende persoon. De gezichtsuitdrukking moet neutraal zijn en de achtergrond moet een egale, neutrale kleur hebben, bijvoorbeeld een lichte muur. Het hoeft geen officiële pasfoto te zijn, maar een selfie kan ook voldoende zijn, als deze aan de genoemde voorwaarden voldoet.

    4. Een foto of scan van het paspoort: naast een pasfoto moet u ook een foto of scan van de informatiepagina van het paspoort van iedere reiziger aanleveren. Dit is de plastic pagina waar uw pasfoto, uw paspoortnummer, geboortedatum etc. op staan. De pagina moet geheel in beeld zijn en alle tekst moet goed leesbaar zijn. Staat uw handtekening op een andere pagina? Dan moet de andere pagina ook te zien zijn.

    5. Een ticket van uw terug- of doorreis vanuit Indonesië: Ten slotte moet u een ticket van een geboekte terugreis vanuit Indonesië aanleveren. Dit kan een vliegticket, busticket of een boekingsbevestiging van een cruise zijn. Het moet duidelijk zijn wanneer en hoe u Indonesië gaat verlaten.

    Als u deze gegevens en documenten heeft verzameld, kunt u uw aanvraag indienen. U begint met het openen van het aanvraagformulier.

    Open het aanvraagformulier om een visum voor Indonesië aan te vragen

  • Kan ik een aanvraag voor een andere persoon indienen?

    Ja, u kunt het visum voor uzelf en voor iemand anders aanvragen. U kunt een aanvraag voor meerdere personen indienen door op de knop ‘Voeg een reiziger toe’ te klikken. Deze bevindt zich in het online aanvraagformulier.

    Met een groepsaanvraag kunt u eenvoudig voor meerdere personen een visum aanvragen. U hoeft de contact- en reisgegevens maar een keer per aanvraag in te vullen, dus het is sneller om een groepsaanvraag in te dienen dan losse aanvragen voor alle medereizigers. Ook kunt u de betaling voor alle reizigers tegelijkertijd voldoen en kunt u vervolgens de status van alle aanvragen op één overzichtelijke pagina bekijken.

    Vraagt u een visum voor een andere persoon aan? Dan heeft u wel de toestemming van de betreffende persoon nodig. Ook moet u de ingevulde gegevens aan de betreffende persoon voorlezen, zodat hij/zij kan verifiëren dat alles naar waarheid is ingevuld. Vraagt u een visum voor een minderjarige aan? Dan heeft u de toestemming van zijn/haar ouders of voogd(en) nodig.

  • Staat er een 0 of een O in mijn paspoortnummer?

    In een Nederlands paspoortnummer komen cijfers en letters voor. Soms is niet goed te zien of er een cijfer 0 of letter O in het paspoortnummer staat. De letter O komt in het Nederlandse paspoortnummer nooit voor. Het gaat dus altijd om het cijfer 0. Het paspoortnummer is niet hoofdlettergevoelig, het maakt dus niet uit of u kleine letters of hoofdletters invult.

    Belgische paspoortnummers bestaan altijd uit twee letters, gevolgd door zes of zeven cijfers.

    Dient u uw aanvraag voor een visum Indonesië in via VisumBuitenland.be? Dan wordt altijd gecontroleerd of u geen letter O en cijfer 0 heeft omgewisseld. Als deze fout wordt opgemerkt, zal die altijd meteen voor u worden gecorrigeerd. Zo kunt u alsnog probleemloos op reis.

    Heeft u een visumaanvraag ingediend via een andere website? Dan wordt deze fout in de meeste gevallen niet gecorrigeerd en kan het zijn dat uw visum ongeldig is. Het is niet mogelijk een paspoortnummer nog te wijzigen; u moet dan een volledig nieuw visum aanvragen.

  • Ik begrijp een vraag in het aanvraagformulier niet. Wat nu?

    Het aanvraagformulier voor het visum bevat aanvullende uitleg voor iedere vraag. Als u het aanvraagformulier op een computer of laptop invult, kunt u op het betreffende invulveld klikken en ziet u aan de rechterkant een uitgebreide uitleg over de vraag. Als u het formulier op een smartphone of tablet invult, ontvangt u aanvullende uitleg door bij de betreffende vraag op het icoontje met een vraagteken te klikken.

    Is uw vraag nog steeds niet beantwoord? Bekijk dan op de contactpagina hoe u de klantenservice kunt bereiken.

  • Hoeveel kost het visum en hoe betaal ik?

    Het aanvragen van een visum Indonesië kost € 64,95. Dit is de uiteindelijke totaalprijs per persoon, inclusief de btw. Als u een spoedaanvraag indient, dan betaalt u een toeslag van € 17,50 per persoon bovenop de normale visumprijs. U kunt er ook voor kiezen om uw reis bij de Nederlandse ambassade in Indonesië te registreren of om de CO₂-emissies van uw heen- en terugvlucht te compenseren. Dit zijn optionele diensten die voor een toeslag kunnen worden geboekt. De prijs wordt in het aanvraagformulier weergegeven.

    De totale visumprijs van € 64,95 bestaat voor 519.500 IDR uit consulaire kosten en voor € 34,00 uit servicekosten. De consulaire kosten worden door de Indonesische immigratiedienst berekend, terwijl de servicekosten door VisumBuitenland.be worden berekend.

    U kunt de visumkosten veilig voldoen middels iDEAL, Bancontact, Mastercard, Visa, American Express, PayPal, Trustly, Google Pay of Apple Pay. Nadat u betaald heeft, ontvangt u een bevestiging per e-mail en kunt u een kwitantie downloaden.

  • Hoelang duurt het tot ik mijn visum ontvang?

    De gemiddelde levertijd van het visum bedraagt 7 dagen bij normale aanvragen. Voor spoedaanvragen geldt een kortere gemiddelde levertijd van 24 uur. Deze levertijden gelden vanaf het moment dat de aanvraag en de documenten volledig en in goede orde zijn ingediend.

    Let op: de genoemde levertijden zijn gemiddeldes die in de meeste gevallen behaald worden. Ze kunnen echter niet worden gegarandeerd. Er kunnen vertragingen ontstaan, onder andere door technische problemen aan de kant van VisumBuitenland.be of de immigratiedienst, Indonesische feestdagen, steekproefcontroles door de immigratiedienst of bijzondere drukte bij VisumBuitenland.be of bij de immigratiedienst. VisumBuitenland.be heeft geen invloed op de verwerking van uw aanvraag door de immigratiedienst. De immigratiedienst heeft het recht om uitgebreide controles uit te voeren of om aanvullende informatie te vragen, wat voor vertragingen kan zorgen.

Na het indienen van een aanvraag

  • Ik heb geen e-mail ontvangen. Wat nu?

    VisumBuitenland.be verstuurt een bevestigingsmail, zodra de betaling voor een aanvraag is voldaan. In enkele gevallen kan het tot 24 uur duren voordat deze e-mail is ontvangen. Als u na 24 uur nog steeds geen e-mail heeft ontvangen, kunt u allereerst de spambox of map met ongewenste e-mail controleren. Kunt u ook daar geen e-mail van VisumBuitenland.be vinden? Met behulp van uw ordernummer kunt u de statuspagina van uw aanvraag op de contactpagina opzoeken. Het ordernummer staat onder andere op het bankafschrift van uw betaling. Het ordernummer begint met de letter ‘D’.

    Kunt u uw aanvraag nog steeds niet vinden? Neem in dat geval contact op met de klantenservice.

  • Kan ik de ingevulde gegevens nog wijzigen?

    U kunt alle ingevulde gegevens wijzigen, totdat u de benodigde documenten heeft aangeleverd en ze door VisumBuitenland.be zijn goedgekeurd. Om gegevens te wijzigen kunt u reageren op een van de e-mails die u van VisumBuitenland.be heeft ontvangen. Gedurende kantoortijden zult u binnen enkele uren een reactie ontvangen.

    Nadat u uw documenten heeft aangeleverd, zal een visumspecialist van VisumBuitenland.be uw aanvraag controleren. Als alles in orde is, wordt uw aanvraag vrijwel meteen doorgestuurd naar de immigratiedienst van Indonesië. Vanaf dat moment is het niet meer mogelijk om gegevens te wijzigen. Dat is vaak ook niet nodig. Een aantal belangrijke gegevens worden door VisumBuitenland.be gecontroleerd en, zo nodig, verbeterd. Lees het antwoord op de vraag ‘Er staat een fout op mijn visum. Wat nu?’ als u wilt weten welke fouten wel problemen veroorzaken en wat u in dat geval kunt doen.

  • Kan ik mijn aanvraag nog annuleren?

    U kunt uw aanvraag nog annuleren, totdat hij in behandeling is genomen door de immigratiedienst. Dit gebeurt vrijwel meteen nadat u de benodigde documenten heeft aangeleverd en deze zijn goedgekeurd door een visumspecialist van VisumBuitenland.be. Nadat uw aanvraag in behandeling is genomen door de immigratiedienst is het niet meer mogelijk om te annuleren. Dit is een regel van de immigratiedienst waar VisumBuitenland.be geen enkele invloed op heeft.

    De meeste reizigers willen hun visum zo snel mogelijk ontvangen. Daarom is er geen bedenktijd of herroepingsperiode van kracht. Dit staat ook vermeld in de algemene voorwaarden. Voordat u de betaling uitvoerde, heeft u aangevinkt dat u hiermee instemt.

    Als u de documenten nog niet heeft aangeleverd, kunt u uw aanvraag annuleren door contact op te nemen met het Visa Supportcenter. U kunt bijvoorbeeld op een e-mail reageren die u van VisumBuitenland.be heeft ontvangen.

  • Ik wacht al lang op mijn visum. Wat nu?

    De gemiddelde levertijd bedraagt 7 dagen voor normale aanvragen en 24 uur voor spoedaanvragen. In de meeste gevallen worden visumaanvragen binnen deze termijnen verwerkt, maar het kan in uitzonderlijke gevallen ook iets langer duren. Als een aanvraag langer in behandeling is dan gemiddeld, betekent het niet dat de kans op een afkeuring groter is. Ook aanvragen die al langer dan gemiddeld in behandeling zijn, worden in de meeste gevallen goedgekeurd.

    Houd ook rekening met het feit dat visumaanvragen altijd individueel worden verwerkt. Hierdoor kan er soms (veel) tijd tussen de keuring van twee aanvragen binnen een groepsaanvraag zitten. Dit is geen reden tot zorg. Een langere verwerkingsduur betekent niet dat de aanvraag een grotere kans heeft om afgekeurd te worden. Als u iets langer wacht, worden meestal ook alle resterende aanvragen zonder problemen goedgekeurd.

    Is uw visumaanvraag al langer dan gemiddeld in behandeling en vertrekt u op korte termijn? Neem dan contact op met de klantenservice van VisumBuitenland.be. Het Visa Supportcenter kan de actuele status van uw aanvraag nakijken en u adviseren over mogelijke stappen die u kunt ondernemen. Vaak zijn vertragingen echter te wijten aan steekproefcontroles door de immigratiedienst. Als dit het geval is, kan VisumBuitenland.be geen invloed uitoefenen op de snelheid waarmee uw aanvraag wordt verwerkt.

  • Er staat een fout op mijn visum. Wat nu?

    Als uw visum al in behandeling is bij de immigratiedienst of als u het visum al heeft ontvangen, kunt u de gegevens en documenten die u heeft aangeleverd niet meer wijzigen. Vaak is dit ook niet nodig. Gaat het om een wijziging van uw accommodatie of reisdatum naar Indonesië? In dat geval is de fout geen enkel probleem. U kunt met uw visum op reis gaan zonder dat u iets hoeft te wijzigen. Houd wel rekening met de geldigheidsduur van het visum. Een fout in de contactgegevens is ook geen probleem.

    Fouten in de paspoortgegevens kunnen wel problemen veroorzaken. Dit zijn de gegevens die in uw paspoort staan, waaronder uw naam, nationaliteit, paspoortnummer, geboortedatum, geboorteplaats en de afgifte- en verloopdatum van uw paspoort. Veel van deze gegevens worden door VisumBuitenland.be gecontroleerd, maar u blijft zelf verantwoordelijk voor het invullen van de correcte gegevens. VisumBuitenland.be kan niet alle fouten corrigeren.

    Heeft u een fout gemaakt in de paspoortgegevens? Nadat uw documenten door VisumBuitenland.be zijn goedgekeurd, kunt u geen wijzigingen meer doorvoeren. Als een visum op basis van foutieve paspoortgegevens wordt verstrekt, is het niet geldig. De enige manier om een fout te corrigeren is door het aanvragen van een volledig nieuw visum. U hoeft de oude aanvraag niet te annuleren.

    Vraag hier een nieuw visum Indonesië aan

  • Kan ik mijn visum verlengen?

    U heeft de mogelijkheid om de maximale verblijfsduur met uw visum in Indonesië te verlengen, maar VisumBuitenland.be kan u hierbij niet helpen. Door het visum te verlengen mag u in totaal maximaal 60 dagen in Indonesië verblijven. U kunt de verlenging zelf bij een kantoor van de immigratiedienst in Indonesië aanvragen. Ook bestaat de mogelijkheid om de verlenging online via een website van de Indonesische immigratiedienst aan te vragen. Meer informatie over de verlenging vindt u op de pagina over de geldigheidsduur van het visum.

Overige vragen

  • Mag ik met een strafblad naar Indonesië reizen?

    In het aanvraagformulier voor het e-visum Indonesië wordt niet gevraagd of u een strafblad heeft. Dit betekent dat u in veel gevallen ook met een strafblad naar Indonesië kunt reizen. De Indonesische immigratiedienst kan in bepaalde gevallen echter een diepgaandere achtergrondcontrole van reizigers uitvoeren. Dit gebeurt vooral bij aanvragen voor visa met een langere geldigheidsduur. Als de immigratiedienst inschat dat u een mogelijk veiligheidsrisico vormt, kunt u voor vertrek of bij aankomst worden geweigerd.

    Verkeersovertredingen en andere kleinere overtredingen hebben doorgaans geen invloed op uw reis naar Indonesië. Zwaardere overtredingen en misdrijven kunnen in bepaalde situaties wel voor problemen zorgen. Als u erover twijfelt of uw strafblad een probleem voor uw reis vormt, is het advies om contact op te nemen met de Indonesische ambassade.

  • Ik ga met kinderen op reis, waar moet ik op letten?

    Zorg er ten eerste voor dat ook kinderen een eigen paspoort en een visum hebben. Ook minderjarigen moeten voor een reis naar Indonesië aan de voorwaarden omtrent het paspoort en het visum voldoen.

    Reist een minderjarige niet in begeleiding van beide ouders/alle personen met ouderlijk gezag? In dat geval moet de minderjarige een verklaring kunnen overhandigen dat hij/zij toestemming heeft om de reis te mogen maken. Deze verklaring moet door beide ouders/alle personen met ouderlijk gezag zijn ondertekend. Ook wordt aanbevolen om een kopie van de paspoorten van de ouders/alle personen met ouderlijk gezag mee te nemen. Meer informatie vindt u op kinderontvoering.org

  • Moet ik me laten inenten voordat ik naar Indonesië vertrek?

    Er zijn over het algemeen geen verplichte reisvaccinaties voor Indonesië, behalve als u vanuit een land reist waar gele koorts voorkomt. In dat geval is een vaccinatie tegen gele koorts verplicht. Er is een algemeen advies om zich te laten inenten tegen DTP en hepatitis A. Daarnaast kunnen vaccinaties tegen andere ziektes, zoals mazelen en buiktyfus, nuttig zijn. Dit hangt van uw persoonlijke situatie en uw reisplannen af.

    De aanbevolen reisvaccinaties verschillen per persoon. Daarom wordt u geadviseerd om contact op te nemen met uw huisarts voor advies omtrent de aanbevolen vaccinaties in uw geval. De informatie op deze pagina is niet afkomstig van een arts.

  • Is een toegekend visum een garantie dat ik naar Indonesië mag reizen?

    Een visum is een voorlopige toestemming dat u naar Indonesië mag reizen. Dit betekent echter niet dat een visum een garantie is dat u het land ook daadwerkelijk mag betreden. Bij aankomst in Indonesië worden alle reizigers nogmaals gecontroleerd. In veruit de meeste gevallen mogen reizigers met een geldig visum het land betreden. De immigratiedienst heeft echter altijd het recht om reizigers te weren en hun visum in te trekken. Dit kan gebeuren als het vermoeden bestaat dat de reiziger een veiligheidsrisico vormt of dat de reiziger niet aan de voorwaarden van het visum voldoet.

  • Ik reis met medicijnen, waar moet ik op letten?

    U mag medicijnen meenemen naar Indonesië, maar in sommige gevallen is hiervoor een medicijnverklaring verplicht. Deze moet door een arts worden ondertekend. Op de website van het CAK kunt u controleren voor welke medicijnen een verklaring nodig is en hoe u deze kunt verkrijgen.

  • Is een ambassaderegistratie verplicht?

    De Nederlandse Rijksoverheid geeft u de mogelijkheid om uw reisplannen met hen te delen. Als u dit doet, kan de Nederlandse ambassade in Indonesië tijdens uw reis contact met u opnemen om u te waarschuwen over eventuele veiligheidsrisico’s of om advies te verlenen. In crisissituaties is dit bijzonder belangrijk. Tijdens de coronacrisis, bijvoorbeeld, werden reizigers op deze manier onder andere over repatriëringsvluchten geïnformeerd.

    Hoe registreer ik mijn reis?
    De ambassaderegistratie moet bij het ministerie van Buitenlandse Zaken worden ingediend. Dit kan via een speciale website van de Nederlandse overheid, maar ook tegelijkertijd met het indienen van uw visumaanvraag. Als u de ambassaderegistratie tegelijk met uw visumaanvraag indient, hoeft u niet nogmaals dezelfde gegevens in te vullen, waardoor u tijd bespaart. De optie voor de ambassaderegistratie vindt u in het aanvraagformulier voor het visum.

    Is een ambassaderegistratie verplicht?
    De ambassaderegistratie staat helemaal los van de visumaanvraag. In veruit de meeste gevallen is een visum verplicht voor een reis naar Indonesië. Visumaanvragen worden door de immigratiedienst van Indonesië gekeurd. Ambassaderegistraties zijn niet verplicht en worden ingediend bij de Nederlandse Rijksoverheid.

  • Hoe kan ik de CO₂-uitstoot van mijn reis compenseren?

    Nadat u het aanvraagformulier heeft ingevuld, krijgt u de optie om de CO₂-uitstoot van uw reis te laten compenseren. Dit is een vrijwillige bijdrage die volledig in VCS-gecertificeerde projecten wordt geïnvesteerd. VCS is een van de bekendste en betrouwbaarste certificeerders van klimaatprojecten. Alle projecten die aan dit certificaat gekoppeld zijn, worden streng gecontroleerd om te verzekeren dat ze een positief klimaateffect opleveren. De projecten worden uitgevoerd op verschillende plekken ter wereld, met het doel om CO₂-emissies te reduceren en maatschappelijke ontwikkelingen te steunen. U kunt daarbij denken aan herbebossingscampagnes in Zimbabwe, het ontwikkelen van duurzame energiebronnen in Oeganda of de installatie van energie-efficiëntere kookplaten in India.

    De hoogte van de bijdrage voor de CO₂-compensatie hangt af van uw reisbestemming en uw thuisland. De bijdrage wordt berekend op basis van de CO₂-emissies van een heen- en terugvlucht naar Indonesië in de economy class. Als u voor de CO₂-compensatie kiest, zorgt u er dus eenvoudig voor dat u volledig CO₂-neutraal vliegt. Lees meer over de CO₂-compensatie via VisumBuitenland.be.

  • Hoe worden mijn persoonsgegevens opgeslagen en gebruikt?

    Op deze website worden veel persoonsgegevens verwerkt. Het gaat daarbij om gevoelige en bijzondere persoonsgegevens, zoals paspoortnummers, burgerservicenummers en pasfotoʼs. U mag verwachten dat hier zorgvuldig mee wordt omgegaan.

    VisumBuitenland.be garandeert dat uw gegevens worden beschermd in overeenstemming met de geldende privacyregelgeving (AVG / GDPR). Hiervoor zijn zowel technische als organisatorische voorzorgsmaatregelen genomen. Uw gegevens worden alleen middels beveiligde verbindingen verwerkt en versleuteld opgeslagen. Ook worden uw gegevens direct verwijderd als het opslaan ervan niet langer nodig is. VisumBuitenland.be heeft haar privacybeleid ontworpen en getoetst in samenwerking met Taylor Wessing, een internationaal gerenommeerd advocatenkantoor.

    Uw persoonsgegevens worden alleen verwerkt bij de uitvoering van uw opdracht; het aanvragen van een visum voor Indonesië. Uw gegevens worden niet verkocht of gebruikt voor andere commerciële doelen. Toch brengt het verwerken van persoonsgegevens altijd risicoʼs met zich mee. Ook als alle voorzorgsmaatregelen worden opgevolgd. Om een visum Indonesië te verkrijgen, moeten uw persoonsgegevens soms worden gedeeld met verschillende overheidsinstanties. Zij beoordelen of u mogelijk een veiligheidsrisico vormt en of uw aanvraag wordt goedgekeurd. VisumBuitenland.be kan geen invloed uitoefenen op deze overheidsinstanties en wat zij met uw persoonsgegevens doen. Hierover leest u meer in het privacybeleid.

Geen antwoorden gevonden op basis van uw trefwoorden... Laat alle vragen zien of probeer het opnieuw.
Of neem gerust contact met ons op, wij helpen u graag.

VisumBuitenland.be is een commercieel en professioneel visumbureau en ondersteunt reizigers onder andere bij het verkrijgen van het visum voor Indonesië. VisumBuitenland.be is officieel partner van de International Air Transport Association, IATA, met lidnummer 57231226, treedt op als bemiddelaar, is geen advocatenkantoor, heeft ook geen advocaten in dienst, levert geen juridisch advies en maakt op geen enkele wijze deel uit van een overheid. Een visum aanvragen kan ook rechtstreeks bij de immigratiedienst (519.500 IDR per visum, via evisa.imigrasi.go.id). Echter, niet met Nederlandstalige ondersteuning. Als u uw aanvraag indient via VisumBuitenland.be, staat ons supportcenter u 24 uur per dag, 7 dagen per week te woord. Daarnaast controleren wij uw aanvraag en alle door u aangeleverde documenten handmatig voordat we deze namens u indienen bij de immigratiedienst. Indien we hierbij fouten of onvolledigheden vermoeden, nemen we direct persoonlijk contact met u op, om te zorgen dat uw aanvraag alsnog snel en correct kan worden verwerkt. Om gebruik te maken van onze dienstverlening betaalt u ons 519.500 IDR aan consulaire kosten, die wij namens u betalen aan de immigratiedienst, alsmede € 34,00 aan servicekosten als vergoeding voor onze bemiddeling, inclusief btw. Onze diensten hebben al vele reizigers behoed voor grote problemen tijdens hun reis. Mocht een aanvraag ondanks onze ondersteuning en controle toch worden afgekeurd, dan vergoeden wij het volledige aankoopbedrag (tenzij voor dezelfde reiziger al eerder een aanvraag voor een visum Indonesië is afgekeurd). Lees hier meer over onze diensten.